بیگ بنگ: کتاب “چیستی تکامل” به قلم یکی از سرشناس‌ترین محققان نوشته شده؛ کسی که خود سهم بسزایی در توسعه‌ی این نظریه داشته و سعی کرده است در این اثر تصویری جامع و در عین حال نه‌چندان پیچیده از نظریه‌ی فرگشت یا تکامل ارائه دهد تا علاوه بر زیست‌شناسان، خوانندگانی با گرایش‌های مختلف را نیز در جریان این نظریه و شواهد و همچنین کم‌وکاستی‌های آن قرار دهد.

نام اصلی: What Evolution Is
چیستی تکامل
نوشته: ارنست مایر
ترجمه: مهدی صادقی
نشر نی
موضوع: فرگشت، تکامل، زیست شناسی
سال انتشار: 1396
تعداد صفحه: 430

اهمیت این نظریه فرگشت فارغ از دلایل مخالفان و موافقان، در تأثیرگذاری آن نه‌فقط بر زیست‌شناسی به‌منزله‌ی یک علم تجربی، بلکه بر علوم انسانی و همه‌ی ارکان زندگی بشر از اقتصاد گرفته تا جامعه‌شناسی و حتا سیاست است. هیچ نظریه‌ای هرچند دقیق و پیچیده را نمی‌توان یافت که چنین تأثیری بر علوم و باورها گذاشته باشد.

این کتاب در سه بخش تنظیم شده است: 1-شواهد تکامل، 2- تبیین تغییرات تکامل و تطابق، 3- منشأ و معنای تنوع زیستی. در فصلی جداگانه هم تاریخ نوع انسان، فرگشت انسان‌ها و اجداد آنها (انسان‌نماها)، عرضه می‌شود. مؤلف در پیشگفتار می‌نویسد: «کتاب حاضر برای سه گروه از خوانندگان نوشته شده است. در وهله نخست این کتاب برای همگان نوشته شده است، چه زیست‌شناسی باشند چه نباشند. کسانی که صرفا چیزهایی درباره فرگشت می‌دانند. چنین خوانندگانی کاملا از اهمیت این فرآیند آگاه هستند اما دقیقا نمی‌دانند این فرآیند چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان به بعضی از انتقادات وارد بر تبیین داروینی پاسخ داد. گروه دوم شامل کسانی است که فرگشت را قبول دارند اما تردید دارند که این نظریه درست باشد. من امیدوارم به سؤالات این دسته از خوانندگان نیز پاسخ دهم.

نهایتا مخاطب من خلقت‌گرایانی هستند که می‌خواهند درباره پارادایم کنونی علم فرگشت بیشتر بدانند تا از این طریق بتوانند بر ضد آن بهتر استدلال کنند. انتظار ندارم نظر این دسته از خوانندگان را تغییر دهم، اما می‌خواهم به آنها نشان دهم که چه شواهدی برای نظریه فرگشت وجود دارد. هدف من ارائه یک کتاب مقدماتی با تأکید بر اصول و اجتناب از جزئیات بوده است. تلاش کرده‌ام بدفهمی‌ها را از میان بردارم اما از پرداختن به اختلاف‌نظرهای جزئی مثل نقش تعادل منقطع و فرگشت خنثی اجتناب ورزم. به علاوه بر این باورم که به ارائه فهرست بلندبالایی از اثبات‌های تکامل نیاز نیست. وقوع فرگشت به اندازه کافی اثبات شده است و لذا به ارائه جزئیات چنین شواهدی نیازی نیست.»

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. خیلی عجیبه که تو ایران چاپ شده حتی یکی از کتاب های داوکینز هم چاپ شده به نام سرگذشت شگفت انگیز حیات روی زمین