بیگ بنگ: به کیهان‌شناسی قرن بیست‌و‌یکم خوش آمدید: عرصه‌ی بسیار دقیقی که از پذیرش باورهای جدید واهمه‌ای ندارد. پذیرش این باور که بخش عمده‌ی عالمِ ما متشکل از ناشناخته‌هایی فراتر از درک امروز ماست؛ ناشناخته‌هایی چون: ماده‌ی تاریک، انرژی تاریک و تهی‌جاهای پهناور در فضا، که همگی از بحث‌برانگیزترین موضوعات علم کیهان‌شناسی امروزند.

1کرانه های کیهان: کاوشی به سوی افق کیهانی و ورای آن
نویسنده: پل هالپرن
ترجمه: حوریه آقانورآشتیانی
ناشر: هورمزد
موضوع: کیهان- کیهان شناسی
چاپ شهریور 1393

پیشتر، تصورات رایجی را درباره‌ی عالَم باور کرده بودیم، اما این باورها نادرست‌اند! اینکه بیشتر ماده در فضا از اتم‌ها یا دستِ‌کم مواد مرئی ساخته شده‌ باوری غلط است؛ این تصور که انبساط جهان در حال کند شدن است، به شکلی که توان رشدش از زمان بیگ بنگ کمتر شده، نیز نادرست است؛ فکر می‌کردیم کهکشان‌ها نسبتاً یکنواخت در فضا پخش شده‌اند و هیچ ناحیه‌ی بزرگی در فضا خالی از حضور آنها نیست؛ این نیز اشتباهی دیگر است. تصور می‌کردیم که تنها یک عالم واحد وجود دارد، چنان‌که پیشوند «Uni» در کلمه‌ی «Universe» به معنای یگانه و تنهاست؛ هرچند هنوز هم باور اکثریت بر نظریه‌ی «تک-‌‌‌جهانی» استوار است، اما، اخیراً، برخی از پژوهشگران ادعا کرده‌اند که شواهدی مبنی بر درستی فرضیه‌ی «چند-جهان» (مجموعه‌ای از جهان‌های موازی) وجود دارد؛ بنابراین، در نهایت، حتی نام «تک‌-جهان» (UNI-VERSE) هم می‌تواند نادرست باشد!

این سفر، خود، حکایتی‌است از اژد‌هاهای کیهانی، حفره‌ها یا همان سیاه‌چاله‌‌های بی‌انتها و جهان‌های آینه‌ای. حکایتی‌است از محور شرارت و دروازه‌های فرضی برای پنهان‌کردن سرزمین‌ها و در نهایت آنچه این داستان را فرامی‌گیرد تاریکی‌است: ماده‌ی تاریک، انرژی تاریک و شارش تاریک؛ اما این داستان، در اصل، رویدادنامه‌‌ای‌است از اینکه چگونه نور جمع‌آوری‌شده از دوردست‌های فضا به رنگین‌کمانِ رنگ‌ها و بسامدهای نامرئی خود شکافته می‌شود و اینکه چگونه ذهن‌های کاوشگر آن را تحلیل می‌کنند. از این تصورات و نظریه‌ها روایتی به‌دست آمده که حتی از حماسه‌های قهرمانانه‌ی دوران کهن نیز هیجان‌انگیزتر است. حال، اجازه می‌دهید تا این ماجراجویی سماوی را آغاز کنیم؟

فهرست سر فصل های کتاب :

1- تا چه فاصله ای از عالم را میتوانیم ببینیم؟

2- جهان چگونه متولد شد؟

3- کرانه های کیهان تا چه فاصله ای خواهد رسید؟

4- چرا جهان تا این اندازه هموار به نظر می رسد؟

5- انرژی تاریک چیست؟

6- آیا ما در یک هولوگرام زندگی میکنیم؟

7- آیا جایگزین هایی برای تورم وجود دارد؟

8- چه چیزی ساختار عالم را می سازد؟

9- چه چیزی در حال کشیدن کهکشان ها است؟

10- محور شرارت چیست؟

11- انفجار های عظیم و پرانرژی رسیده از دورترین مرزهای فضا چیستند؟

12- آیا میتوانیم به جهان موازی سفر کنیم؟

13- آیا کیهان دائما به واقعیت های چندگانه منشعب است؟

برای خرید اینترنتی کتاب به این سایت مراجعه فرمایید