بیگ بنگ: این کتاب بهترین مغزهای علمی تاریخ را معرفی می کند و به توضیح هر کشف یا اختراع دانشمندی می پردازد که برای همیشه شیوۀ زندگی و نگرش ما را به جهان تغییر داد. کتاب 6 نظریه ای که جهان را تغییر داد کلید فهم بهتر جهان را به خواننده ارائه می دهد.

6 نظریه ای که جهان را تغییر داد
نوشته‌ی : پل استراترن (Paul Strathern)
ترجمه: محمدرضا توكلي صابري – بهرام معلمي
انتشارات: مازیار
موضوع: علمی، بیوگرافی
تاریخ انتشار: 1389
تعداد صفحه: 400
قیمت: 13500 تومان

پل استراژن، استاد فلسفه و ریاضیات در دانشگاه کینگزتون و مولف سری کتاب های فلاسفه در 60 دقیقه است. او در لندن زندگی می کند. این کتاب در 6 بخش ارائه شده است :

1) نیوتن و جاذبه: نیوتن را می توان صاحب زیباترین ذهنی دانست که بشریت تا کنون به بار آورده است. هیچکس در هیچ زمانی دامنه های فهم بشری را مانند نیوتن تا این میزان گستردگی نبخشیده است. نگاهی هوشمندانه و آگاهی دهنده به پدر فیزیک دارد- از کارهایش گرفته تا سنت شکنی هایش و «نظریه بزرگ» او در این مورد که چه چیزی باعث می شود تا ما به فضا پرتاب نشویم.

2) اینشتین و نسبیت: اینشتین عالم را دگرگون کرد اما ناکام درگذشت. نظریه نسبیت اش او را در مقام بزرگترین اندیشمند علمی پس از نیوتن تثبیت کرد . نسبیت تصورات ما را از فضا و زمان در هم ریخت و جهانی را به وجود آورد که بیشتر غیر قابل باور و تصور بود . شرح درخشانی از نظریه نسبیت و نگاهی شگفت به مردی که سرنوشت قرن بیستم را تغییر داد.

3) هاوکینگ و سیاهچاله ها: هاوکینگ ایده های نو و هیجان انگیزی در خصوص سیاهچاله ها، “نظریه همه چیز”، و منشاء عالم ( جهان هستی ) ابراز و ارائه کرده است. برخی از هیجان انگیزترین تفکرات کیهان شناختی از این مغز تراویده است. نگاهی روشنگر بر کارهای آینده نگر و اراده آهنین استیون هاوکینگ می اندازند و توضیحی آسان از کتاب پر فروش و مهم تاریخ مختصر زمان ارائه می دهد.

4) کوری و رادیو اکتیویته: ماری کوری استثنایی ترین زن قرن بیستم بود. اکتشافات او دو جایزه نوبل برایش به ارمغان آورد( پدیده ای که تا بیش از نیم قرن بعد تکرار نشد ). گزارشی مشروح و خواندنی از کارها و زندگی پراحساس و پر آشوب ماری کوری، یکی از استثنایی ترین دانشمندان قرن بیستم که کمتر شناخته شده است، ارائه می دهد.

5) تورینگ و کامپیوتر: می توان گفت که اختراع کامپیوتر یکی از بزرگترین دستاوردهای تکنولوژیکی بشریت است. کامپیوتر را می توان در ردیف استفاده از آتش، کشف چرخ ، کاربرد الکتریسیته دانست. تورینگ شخصیت ویژه ای داشت و خود را همانند یک کامپیوتر محسوب می کرد. توضیح روشن و قابل فهمی از پیدایش کامپیوتر می دهد و نگاهی دقیق بر مردی می اندازد که به تکامل آن یاری رساند، تا همان جهانی را که دگرگون ساخته بود فراموشش کند.

6) کریک، واتسون و DNA: کشف ساختمانDNA در اواسط قرن بیستم دانش کاملاً نوینی را ایجاد کرد. این دانش، زیست شناسی مولکولی بود که اسرار خود حیات را آشکار می ساخت. اکنون زیست شناسی ملکولی ، فیزیک هسته ای نیمه دوم قرن بیستم شده بود . تصویر دقیق و هوشمندانه ای از کارها و زندگی این دو دانشمند ارائه کرده و نشان می دهد که چگونه DNA فهم ما را از تکامل – و در واقع کل مفهوم حیات تغییرداد.

book1

فهرست:

بخش اول: نیوتن و جاذبه

پیشگفتار
زندگی و آثار
برخی گفته ها در باره نیوتن
گاه شماری

بخش دوم: اینشتین و نسبیت

پیشگفتار
زندگی و آثار
نکات مهم و گفته ها
گاهشماری

بخش سوم: هاوکینگ و سیاهچاله ها

پیشگفتار
زندگی و آثار
تاریخچه مختصر هاوکینگ
لحظه های بزرگ در تاریخ جهان هستی

بخش چهارم: کوری و رادیو اکتیویته

پیشگفتار
زندگی و کار
تاریخ های مهم
در مورد ماری کوری و رادیو اکتیویته

بخش پنجم: تورینگ و کامپیوتر

پیشگفتار
کامپیوترها در پیش از دوران معاصر
زندگی و کار یک معما
پسگفتار
تاریخهای مهم در پیدایش کامپیوتر

بخش ششم: کریک، واتسون و DNA

پیشگفتار
در راه رسیدن به DNA : سرگذشت ژنتیک
کریک و واتسون
پس گفتار
ژنتیک: چند حقیقت، توهم و خطا
تاریخهایی در سرگذشت علم

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه