بیگ بنگ: با توجه به اینکه در قرن حاضر مقوله سفرهای فضایی و کشف ناشناخته‌ها در بیرون از این کره‌ خاکی به گونه‌ای، همه علوم، از روانشناسی وفلسفه گرفته تا فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و… را در خود جای داده‌است، لذا برای نیل به این اهداف باید شرایط مناسب سفر فراهم باشد، از این رو همیشه مقوله غذا و تغذیه بخش مهمی از نیروی محرکه هر زی حیاتی را به خود اختصاص داده‌است که بدون آن چرخ حیات موجودات و شروع اکتشافات بشری یقیناً از کار خواهد افتاد.

book_Cover1

غذا و تغذیه درفضا
(کتاب راهنمای مدرسان، به همراه فعالیت های علمی و محاسباتی)
نام اصلی: Space Food and Nutrition
تالیف: آنجلو کاسابوری، کتی گاردنر – ناسا
ترجمه: کاوه شوقی
موضوع: تغذیه و فضا
تعداد صفحه: ۱۰۸
وب‌سایت منتشر کننده: bigbangpage.com
قیمت: ۳۰۰۰ تومان
نسخه PDF

چکیده کتاب: از زمان شروع اولين پروازهاي سرنشين‌دار انسان به فضاكه شروعش توسط خلبان نیروی‌ هوایی شوروی، یوری گاگارین در پروژه “وستوک”جماهیر شوروی به تاريخ 12 آپريل 1961و آلن شپرد در پروژه”مرکوری” ایالات متحده به تاريخ 5 مي1961 و همچنين ديگر فضانوردان مثل؛ جان گلن، اسکات کارپنتر در پروازهاي زير مداري رقم خورد، بحث غذا هميشه مطرح بوده است.

براي نمونه، منوي ‌غذايي يوري گاگارين را 160 گرم غذاي آماده درون تيوپ‌هايي از نوع تيوپ خمير دندان به همراه 2 وعده پوره گوشت و يك عدد سس شكلات تشكيل مي‌داد.همچنين پروژه فضایی آپولو(Apollo)كه از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵به عنوان سومین برنامه پرواز فضائی انسان بعد از مرکوری و پروژه جمینی شناخته شده است، توسط آژانس فضائی بین‌المللی آمریکا ناسا با تقبل هزينه‌ هاي هنگفتي حدود 24 ميليارد‌‌ دلار و 400 نفر نيروي متخصص از 20 هزار دانشگاه،اجرا شد که همه تلاش آنها بر اين بودتا اولین انسان را بر روی سطح ماه فرود بیآورند، در اين بين همگام با استفاده از خلاقيت در تكنولوژي، تحقيقات در زمينه موادغذايي نيزبه عنوان يك چالش ويژه جهت فراهم‌نمودن مواد‌غذايي لازم كه قابليت‌ نگه‌داري و حمل‌ آسان در فضا را داشته باشند، تا كنون مسير توسعه را در پيش گرفته است.

در سال‌هاي اخير ارائه انواع موادغذايي مصرفي در فضا از سوي مليت‌هاي مختلف همچون راهي براي تسهيل ارتباطات فرهنگي ونشان‌دادن هويت ملي به كار رفته است. در كاوش‌هاي‌فضايي، وجود فضاي انبارماني‌كافي براي نگهداري موادغذايي، از مشكلات پيش روي برنامه‌هاي‌فضايي محسوب مي‌شود. مدت ماندگاري ماده‌غذايي در طول سفرهاي بلند‌مدت همچون سفر به مريخ، كه فراهم‌كننده كليه مواد مغذي لازم و ضروري براي خدمه‌پروازي باشد و همچنين از نظر بهداشتي، ميكروبيولوژيكي‌ و… تامين‌كننده سلامت كاركنان جهت انجام هرچه بهتر فعاليت‌ هايشان باشد، از جمله اهداف اصلي اين كتاب راهنما به‌شمار مي‌رود.

فهرست مطالب

استانداردهاي ملي تدريس
مقدمه
ماموريت مركوري
ماموريت آپولو
اسكايلب
پروژه آزمايشي آپولو-سايوز
ايستگاه فضايي بين المللي
ابزار مهندسي سيستم هاي غذايي
انواع مواد غذايي مصرفي در فضا
ميكرو جاذبه
آماده سازي موادغذايي مصرفي براي سفرهاي فضايي
انتخاب ماده غذايي
پیوست ها

توجه : این اثر ترجمه آقای کاوه شوقی بوده و تمامی حقوق معنوی ترجمه اثر ، متلعق به مترجم می باشد.

دوستان و همراهان گرامی در صورت بروز خطا در دانلود کتاب از طریق صفحه تماس با ما  مراتب را اطلاع دهید، حتما پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.