بیگ بنگ: دانشمندان در یک کشف بزرگ بالاخره با استفاده از “امواج گرانشی” توانستند برخورد یک ستاره نوترونی با یک سیاه‌چاله را ثبت و شناسایی کنند. این اجرام 900 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند، یعنی این رویداد مربوط به 900 میلیون سال پیش است.

astrophysicists detectبه گزارش بیگ بنگ، چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک سیاهچاله یک ستاره نوترونی را نابود کند؟ تحلیل محققان نشان می‌دهد که چنین رویدادی “امواج گرانشی” به نام رویداد GW200115 را تولید کرد. برای درک بهتر این رویداد غیرمعمول، این ویدئوهای برجسته شبیه‌سازی شده است. این ویدئوی تصویرسازی با چرخش یک سیاهچاله (با حدود 6 برابر جرم خورشید) و یک ستاره نوترونی (با 1.5 برابر جرم خورشید) به دور یکدیگر و انتشار مقدار زیادی تابش گرانشی آغاز می‌شود.

سرعت این مارپیچ دوگانه رفته‌رفته زیاد می‌شود تا زمانی که ستاره نوترونی کاملاً توسط سیاهچاله جذب شود. به دلیل اینکه ستاره نوترونی در حین برخورد دچار فروپاشی نشد، نور کمی توانست فرار کند که این با مشاهدات، مطابقت دارد. سیاهچاله باقی مانده به طور مختصر می‌چرخد و همچنان که تحلیل می‌رود، “امواج گرانشی” نیز از بین می‌روند. این ویدئوهای تایم‌لپس 30 ثانیه‌ای کوتاه به نظر می‌رسد، اما در واقع 1000 برابر طولانی‌تر از رویداد واقعی ادغام هستند.

اینکه چگونه یک سیاهچاله و ستارۀ نوترونی بصورت همدم در کنار هم قرار داشتند، هنوز مشخص نیست. این رویداد واقعا مانند پَک-مَن (بازی رایانه‌ای Pac-Man) است. با این تفاوت که یک سیاهچاله‌، ستارۀ نوترونی همدم بخت برگشتۀ خود را می‌بلعد. این‌ها رخدادها فوق‌العاده‌ خشن هستند و دانشمندان مدت‌ها برای مشاهده آن‌ها صبر کرده‌اند. از این رو اینکه بالاخره این “امواج گرانشی” ثبت شد، بسیار شگفت‌انگیز و باورنکردنی است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod , ligo.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. شايد دليل محو شدن انها ارتقاء با ابعاد بالاتر از سه بعد باشد.
    إبعادي كه چشم و مغز ما قادر به درك ان نيست همانند خود سياهچاله كه فقط اثارش را ميبينيم و با رياضيات انرا تخيل.

  2. کشیده شدن از یک سو و لی سوالی که پیش می آ ید این است جنس درون و برون این سیاهچاله یکیست ؟ یا نه مثلا سیارات معمولا دارای هسته ای فلزی هستند البته نوع سنگیش و سطحی سنگی دارند که امروزه از این سطح عناصر مصرفی استخراج می شود و آ یا سطح سیاهچاله ها و هسته آ نها یکیست ؟ یا با ادغام با ستاره نوترونی تغیر میکند به نظر من این احتمال وجود دارد که اگر سرعت ورود زیاد باشد در مقاطع زمانی کمی تغییرات فیزیکی ایجاد می شود شبیه به واکنش هایی که حفره و حباب دارند

    1. فقط کسی که فیزیک خونده باشه میتونه به طنز بودن نظرات پی ببره😂😂 خیلی خوبید شما ها😂

  3. شایدانقدرسرعتش زیادمیشه که ناظر،دیگه اونونمیبینه
    یعنی میخوام بگم شایدهرگزبلعیده نشه
    شایدسیاهچاله هاهیچ چیونبلعن

    1. خب اگه بلعیده نمیشن پس کجا میرن ؟
      حتی نور هم از این سیاه چاله ها در امان نیست ولی این که بلعیده و کجا میرن هنوز هیچ دانشمندی نتوانسته بفهمه