بیگ بنگ: گروهی از فیزیکدانان با یک ساعت اتمی فوق‌العاده دقیق توانستند “اتساع زمان” در نسبیت عام اینشتین را در کوچکترین مقیاس ممکن اندازه‌گیری کنند. نتایج آنها نشان می‌دهد اینشتین باز هم راست می‌گفت.

Twisting Time Quantum Concept

به گزارش بیگ بنگ، آلبرت اینشتین در نظریه نسبیت عام خود چیزی به نام “اتساع زمان” را پیش‌بینی کرد. اتساع زمان در قالب یک مثال کلاسیک و ساده معمولاً با دو ساعت یکسان تحت دو کشش گرانشی متفاوت نشان داده می‌شود. بر اساس این نظریه، ساعت‌ها وقتی از زمین یا سایر اجرام چگال دور هستند، سریع‌تر «تیک تاک» می‌کنند و برعکس اگر به منبع گرانش نزدیک باشند کمی کُندتر کار می‌کنند.

به منظور بررسی این موضوع، دانشمندان از 100 هزار اتم استرانسیم فوق‌سرد برای میزان “انتقال به سرخ گرانشی” استفاده کردند. انتقال به سرخ، تغییر فرکانس تابش اتم‌ها در طول طیف الکترومغناطیسی یا به بیانی دیگر، سرعت تیک‌تاک ساعت اتمی را نشان می‌دهد. از آنجایی که اتم‌ها به صورت عمودی مرتب شده بودند، گرانش زمین باعث شد تا فرکانس نوسانات گروه نزدیک و دور از زمین، به میزان متفاوتی جابجا شوند. نتایج نشان داد تفاوت در انتقال به سرخ در این فاصله‌ی کوچک فقط حدود ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ بود ولی این عدد دقیقا با پیش‌بینی‌های نسبیت عام اینشتین مطابقت داشت.

Strontium Atoms Optical Atomic Clock

این آزمایش با یک ساعت اتمی جدید و فوق‌العاده دقیق انجام شد. به گفته دانشمندان این ساعت اتمی هر ۳۰۰ میلیارد سال فقط یک ثانیه خطا دارد. ساعت‌های اتمی با ردیابی سطوح انرژی الکترون‌ها کار می‌کنند. محققان می‌گویند وقتی یک الکترون سطح انرژی خود را تغییر می‌دهد، نور را با همان فرکانس جذب یا ساطع می‌کند که اتم‌های یک عنصر خاص است. ساعت‌های اتمی از لیزرهایی استفاده می‌کنند که دقیقاً روی این فرکانس تنظیم شده‌اند تا زمان را محاسبه کنند و برای حفظ زمان دقیق به پیچیده‌ترین لیزر در جهان نیاز است.

در واقع این ساعت‌ها تشدید فرکانس‌های اتمی- اتم‌های سزیم یا روبیدیم- را دنبال می‌کنند. این فرآیند به چنین ساعت‌هایی اجازه می‌دهد تا زمان را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنند. این ساعت جدیدترین و دقیق‌ترین ساعت اتمی است که تا به امروز ساخته شده و دانشمندان می‌گویند این دستگاه می‌تواند به شکار “ماده تاریک” یا جستجوی “امواج گرانشی” کمک کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در دو مقاله در نشریۀ Nature ، Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: scitechdaily.com , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. سلام ممنون بابت تمام مطالبتون ، میخواستم بپرسم خدمتتون این ساعت اتمی به چه نحوی میتونه در شناسایی یا فهم ما از ماده تاریک کمک کنه؟

    1. من رشتم نرم افزاره ولی به فیزیک مخصوصا نجوم خیلی علاقه دارم
      با دانش مختصری که دارم فکر کنم ربطش به گرانش باشه، چون ماده تاریک ۹۰٪ گرانش دنیا رو ایجاد میکنه احتمالا با دقت بالای این ساعت ها و تاثیری که گرانش ماده تاریک میتونه روی این ساعت ها بذاره میشه رد ماده تاریک رو زد یا رد یکی دیگه از پیش بینی های فوق‌العاده اینشتین یعنی امواج گرانشی
      ولی یه سوال بزرگتر تو زمینه فیزیک که جدیدا منو درگیر کرده انبساط کیهانیه، اگه کل جهان داره منبسط میشه (که فیزیکدانان میگن داره میشه) ابزار اندازه گیری ما یا به زبان ساده تر متر ما هم داره منبسط میشه و مثلا یک متر الان بزرگتر از یک متر یکسال پیشه
      و چون همه جا با یک سرعت منبسط نمیشه (اطراف کیهان سرعتر بیشتر از مرکزه) این خودش میتونه اشتباه محاسباتی پیش بیاره
      اگه کسی چیزی سر در میاره لطفا منو روشن کنه

      1. در فیزیک هیچ اندازه گیری یا برهمکنش عام( global) وجود ندارد و همه ی اندازه گیری ها موضعی ( local) می باشد. بنابراین درباره ی انبساط ناهمگن کیهان نیازی به نگرانی نیست زیرا موضعیت (locality) به عنوان یک اصل در فیزیک پذیرفته شده است .