بیگ بنگ: رئیس آژانس فضایی روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ جولای(۴ مرداد) در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد این کشور تصمیم گرفته است «پس از سال ۲۰۲۴» از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود.

TZ RCGWQQJRIW RTRMADP APPS RUSSIA x

“یوری بوریسوف” که در اواسط ماه جاری به عنوان رئیس سازمان فضایی روسیه، «روس‌کاسموس»، منصوب شد گفت: «ما به تمام تعهدات خود در قبال شرکایمان عمل خواهیم کرد، اما تصمیم برای ترک این ایستگاه پس از سال ۲۰۲۴ گرفته شده است.» رئیس آژانس فضایی روسیه افزود این کشور قصد دارد تا آن زمان «یک ایستگاه فضایی روسی» در مدار زمین احداث کند و آن را «اولویت» اصلی برنامه فضایی این کشور خواند. اما یک گزارش نشان می‌دهد روسیه قصد دارد حداقل تا زمانی که ایستگاه فضایی خود را پرتاب می‌کند، شریک ایستگاه فضایی باقی بماند و این کاری است که شاید حداقل تا سال ۲۰۲۸ به طول بی‌انجامد.

ناسا در واکنش به این خبر گفته است تا کنون «اعلامی رسمی» از روسیه مبنی بر خروج از ایستگاه فضایی دریافت نکرده است. روسیه و آمریکا از سال ۱۹۹۸ در کنار یکدیگر در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول همکاری بوده‌اند، با این حال در ماه‌های اخیر و در پی مداخله نظامی مسکو در اوکراین و وضع چندین دور تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه توسط غرب، تنش‌ها بین کرملین و غرب بالا گرفته است.

تنش‌ها زمانی میان سازمان‌های فضایی روسیه و آمریکا اوج گرفت که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد تحریم‌ها علیه مسکو به خاطر جنگ بر ضد اوکراین، برنامه فضایی این کشور را هم شامل می‌شود. در واکنش رئیس سازمان فضایی روسیه ضمن تهدیدی تلویحی گفته بود روسیه می‌تواند همکاری با آمریکا را متوقف کند؛ امری که «سقوط آن به داخل خاک آمریکا یا اروپا را در پی خواهد داشت.»

iss

روسیه مسئول پیش‌رانش و شناور نگه‌داشتن ایستگاه فضایی است. روسیه این کار را با استفاده از فضاپیمای پروگرس متصل به ایستگاه انجام می‌دهد تا به طور دوره‌ای این ایستگاه را در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین حفظ نماید. آمریکا نیز نیرو و پشتیبانی حیاتی ایستگاه فضایی را تامین می‌کند. آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تا 2030 ایستگاه فضایی را در مدار حفظ نماید و در حال انجام هماهنگی‌ها با شرکای خود است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که نوعی آزمایشگاه علمی و مهندسی برای تحقیقات فضایی است، در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری وبا سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت به دور زمین می‌چرخد. این ایستگاه ۴۵۰ تن وزن دارد و ۳۸۸ متر مکعب فضای قابل سکونت برای کار، پژوهش و زندگی فضانوردان فراهم می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.