بیگ بنگ: سطح‌نشین «اینسایت» ناسا، قوی‌ترین و طولانی‌ترین مریخ‌لرزه‌ای را که تاکنون رخ داده، شناسایی کرد.

kk Marsquakes feat x

این مریخ‌لرزه رکوردشکن با نام S۱۲۲۲a در ۴ ماه می ۲۰۲۲ رخ داد و بزرگی آن ۴.۷ ریشتر بود. ضمن اینکه زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر که در آگوست ۲۰۲۱ شناسایی شده بود.

این مریخ‌لرزۀ قدرتمند چند ویژگی قابل توجه داشت. S۱۲۲۲a حداقل ۴ ساعت دوام آورد؛ یعنی بیش از دو برابرِ طولانی‌ترین زلزله زمان قبلی. در حالی که اغلب مریخ‌لرزه‌ها امواج سطحی با فرکانس بالا یا با فرکانس پایین را ارسال می‌کنند، این نخستین‌باری بود که هر دو نوع به طور همزمان شناسایی شدند.

mars spectrogram x

این رویداد ۵ برابر قوی‌تر از هر مریخ‌لرزه‌ای بوده و به اندازه همه مریخ‌لرزه‌های ثبت‌شده دیگر انرژی آزاد کرده است. با توجه به اینکه این کاوشگر دیگر کار نمی‌کند، بعید است که رکورد کنونی به این زودی‌ها شکسته شود.

شناسایی صدها مریخ‌لرزه که توسط کاوشگر اینسایت ثبت شده، به دانشمندان کمک می‌کند تا ترکیب داخلی سیارۀ مریخ را آشکار نمایند. محققان از داده‌های این لرزه‌ها برای اندازه‌گیری عمق، اندازه، ساختار و ترکیب‌بندیِ پوسته، گوشته و هستۀ مریخ استفاده می‌کنند. این کار با اندازه‌گیری تغییرات سرعتِ امواج لرزه‌ای با عبور آنها بین لایه‌ها انجام می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.