بیگ بنگ: ابزار پیشرفته‌ی ناسا به نام شادوکم(ShadowCam) به دانشمندان و مهندسان کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از مناطق تاریک قطب جنوب ماه به دست آورند.

power of secondary illumination

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان ناسا با موفقیت در ماموریت آرتمیس ۱، اکنون از یک دوربین نوری فوق حساس برای کاوش بخشی جذاب از ماه استفاده کردند. این ابزار که ShadowCam نام دارد، به تیمی از دانشمندان و مهندسان کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از منطقه‌ی قطب جنوب قمری، که محور اصلی ماموریت آرتمیس ۳ است، به دست آورند.

به گزارش وب‌سایت رسمی ناسا، این دوربین چندین عکس خیره‌کننده از این مناطق سایه‌دار گرفته که همراه با پنج ابزار کره‌ای دیگر روی مدارگرد قمری رهیاب کره(KPLO) قرار دارند، این مدارگرد به دور ماه می‌چرخد.

shackleton arrow

یکی از اولین عکس‌های گرفته شده، دهانه‌ی شاکلتون ماه را با جزئیاتی واضح نشان می‌دهد. این دهانه در نزدیکی قطب جنوب ماه قرار دارد و از طریق توانایی اجرای عملیات در محیط‌های بسیار کم نور، حدود ۲۰۰ برابر بهتر از دوربین زاویه باریک “مدارگرد شناسایی ماه” تصاویر با کیفیت ثبت می‌کند.

تمام آنچه باید در مورد ShadowCam بدانید:

تصویر دیگری در زیر نور زمین تاب(Earthshine) گرفته شده، پدیده‌ای که هنگام مشاهده‌ی زمین کامل، روی ماه نور می‌اندازد. “شادوکم” که توسط علوم فضایی مالین و دانشگاه ایالتی آریزونا(ASU) ساخته شده، به شدت به نور حساس است.

earthshine test

این دستگاه می‌تواند تصاویری با وضوح بالا از تاریک‌ترین مناطق ماه بگیرد تا به اکتشافات قمری آینده کمک کند. از سال گذشته که ماهوارۀ کره‌ای وارد مدار ماه شد، این دوربین چندین عکس از مناطق قطب شمال و جنوب ماه ثبت کرده است. در حالی که عملکرد اصلی آن استفاده از تابش ثانویه‌ی ویژگی‌های ساختاری ماه برای تصویربرداری است، این دوربین به لطف تکنولوژی بالایی که دارد، از توانایی‌های خود فراتر رفته است.

using earthshine during a new moon

عکس بالا نشان می‌دهد که اگر فضانوردان در طول شب قمری در حال راه رفتن روی سطح باشند، ممکن است شادوکم بتواند با استفاده از زمین‌تاب از آنها عکس بگیرد. در این عکس، سایه‌ای که قله مرکزی “دهانه ساموسی” ایجاد می‌کند، حاصل زمین‌تاب در آن زمان است. تصور می‌شود که درجه‌های متفاوت رنگ در قله مرکزی، نشان‌دهندۀ انواع متمایز سنگ‌ها باشند.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.