بیگ بنگ: مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه تگزاس در ال پاسو نشان می دهد، 100 میلیون سیاره فقط در کهکشان راه شیری وجود دارد که می توانند از اشکال پیچیده حیات پشتیبانی کنند. چالش پیش روی دانشمندان مسافت بسیار دور آنها با ما است.

تصویری هنری از پیچیدگی حیات در سیارات بیگانه، اعتبار: دانشگاه آرسیبو، NASA
تصویری هنری از پیچیدگی حیات در سیارات بیگانه، اعتبار: دانشگاه آرسیبو، NASA

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان یک روش محاسباتی جدید را برای بررسی داده‌های سیارات فراخورشیدی ارائه دادند که اولین برآورد کمی از تعداد سیارات با قابلیت میزبانی از حیات بالاتر از سطح میکروبی را ارائه می‌کند. لوئیس ایروین، سرپرست این مطالعه و استاد ممتاز بازنشسته در دانشگاه تگزاس در ال پاسو اظهار داشت: “از یک طرف، بعید به نظر می رسد که ما تنها باشیم ، اما از سوی دیگر، به نظر نمی رسد که در این سیارات حیات پیچیده ای مثل زمین وجود داشته باشند و حیات در سطح میکروبی وجود دارد. ”

این مطالعه عنوان نمی‌کند که اشکال پیچیده حیات در سیارات مختلف وجود دارند، بلکه شرایط سیاره‌ای ‌آنها امکان میزبانی از حیات احتمالی را تقویت می‌کند. دانشمندان این رقم را پس از بررسی بیش از 1،000 سیاره فرا خورشیدی و از یک فرمول برای سنجش چگالی، دما، شیمی، سن و فاصله سیاره تا ستاره مادری اش بدست آوردند. از این رو، تیم ایروین این فرمول را (BCI) یا “شاخص پیچیدگی حیات” اعلام کردند. این شاخص در رتبه “تعداد و درجه ای از ویژگی های در نظر گرفته برای حمایت از اشکال گوناگون زندگی چند سلولی مهم است،” این تیم تحقیقاتی اظهار داشت، با وجود 10 میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری، به طور متوسط ​برای هر یک ستاره یک سیاره در نظر گرفته شده است که طبق شاخص ،حدود 100 میلیون سیاره می تواند از حیات پیچیده برخوردار باشد.

طبق محاسبات، این شاخص نشان می دهد که یک تا دو درصد سیارات از نسبت بالاتر”شاخص پیچیدگی حیات” در مقایسه با “اروپا” قمر مشتری برخوردارند که احتمالا دارای حیات میکروبی در زیر یخ ها و اقیانوس زیر سطحی آن میباشد. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که زندگی پیچیده در هر یک از این مکان ها وجود دارد داشته باشد و در نهایت منجر به شکل گیری حیات به پیچیدگی زمین و موجودات زنده شود. همچنین، این محققان اضافه کردند اشکال پيچيده حيات به معناي موجودات هوشمند فرازميني نيست، بلکه شامل ارگانيسم‌هايي بزرگتر و پيچيده‌تر از ميکروب میباشد، سیارات شناخته شده با “شاخص پیچیدگی حیات” بسیار از ما دور هستند. یکی از نزدیک ترین سیستم های فرا خورشیدی Gliese581 است که 20 سال نوری از ما فاصله دارد و 2 سیاره در اطراف خود دارد که احتمالا از حیات پیچیده ی میکروبی برخوردار است.

مطالعه بیشتر در: universetoday , phl.upr

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.