بیگ بنگ: قمر زحل چه بویی دارد؟ این پرسشی است که دانشمندان در تلاش هستند تا پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنند. به همین دلیل دانشمندان ناسا از نوعی شیوه فناورانه برای شکار بوی تیتان قمر زحل بهره بردند.

تصویری از "تیتان" قمر مه آلود زحل که فضاپیمای کاسینی به ثبت رسانده است.
تصویری از “تیتان” قمر مه آلود زحل که فضاپیمای کاسینی به ثبت رسانده است.

با بازخلق جو مه آلود تیتان در آزمایشگاه، محققان توانستند ماهیت جو این قمر را کشف کنند. دانشمندان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، جو تیتان را در آزمایشگاه با ترکیب‌کردن گازهای مختلفی که تصور می‌شد بخش خارجی مه‌آلود آن‌ را تشکیل داد‌ه‌اند، بازسازی کردند. دو مورد از این گازها یعنی نیتروژن و متان پیش‌تر شناخته شده بودند اما جزء سوم در هاله‌ای از ابهام بود. تیم علمی دریافت گاز سوم بنزن است که اغلب در بنزین یافت می‌شود. با پیداشدن این جزء دانشمندان توانستند جو تیتان را بازخلق کنند.

محققان بر این باورند به دلیل فشار شدید سطح این قمر، افراد هنگام بوئیدن سطح آن بوی بدی را استشمام خواهند کرد. جو مصنوعی ارائه‌شده بوی قوی دارد و می‌تواند دانشمندان را در درک بیشتر ماهیت پیچیده مولکول‌هایی یاری کند که مه تیتان را تشکیل می‌دهند. تلاش‌های پیشین برای بازخلق جو این قمر در آزمایشگاه موفقیت محدودی داشتند زیرا به جز نیتروژن و متان، عنصر سوم تشکیل‌دهنده جو این جرم کیهانی ناشناخته بود. شیوه جدید ترکیب‌کردن گازها و واکنش‌ نشان دادن آن‌ها به دانشمندان در شناخت بهتر این جهان شبیه زمین کمک می‌دهد. تیتان به دلیل جو ضخیم، دریاچه‌ها و دریاهای سطحش به زمین شباهت دارد. می‌توان از روش ابداعی برای درک ترکیب جوهای دیگر اجرام کیهانی به ویژه سیاراتی بهره برد که در خارج از منظومه شمسی پتانسیل میزبانی حیات را دارند.

مشاهده ویدئوی فرود فضاپیمای هویگنس در جو تیتان

کاوشگر هویگنس، متعلق به آژانس فضایی اروپا بخشی از ماموریت کاسینی بود، این کاوشگر در سال ۲۰۰۵ بر سطح مه آلود تیتان فرود آمد. دانشمندان با ترکیب و پردازش تصاویری که از فرودش گرفته بودند، این ویدیوی گذر زمانی را پدید آوردند. این کاوشگر تا 2 ساعت به سوی سطح تیتان پیشروی کرد و در آغاز این مدت تنها چیزی که در عکس هایش دیده می شد، جو کدر و فشرده ی تیتان میباشد. اندکی بعد این کاوشگر چتر نجاتش را باز کرد تا سرعت فرودش را کاهش دهد و با گذشتن از درون ابرهای فشرده و چگال تیتان، شروع به منتشر کردن عکس هایی از جو این قمر بیگانه کند. هویگنس تا ۹۰ دقیقه پس از فرودش اطلاعاتی از سطح و جو آن مخابره کرد. دلیل پرتاب این کاوشگر به این خاطر بود که جو غلیظ تیتان مانع می‌شد از طریق ابزارهای رصدی بتوان سطح آن را مورد مطالعه قرار داد.

منابع: بیگ بنگ ، ایسنا ، مطالعه بیشتر در : apod , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام
    فکر کنم اگر انسان به اون حد از تکنولوژی برسه که از سیاره و قمر دیگه ای بتونه سوخت به زمین بیاره به اون حد از دانش هم رسیده که به این نوع از سوخت ها دیگه نیازی نداشته باشه

  2. با علم بر این که :قمر تیتان 300 برابر زمین سوخت دارد!!!!!
    به گزارش «راشاتودی» روسیه، «الکساندر هایس» متخصص علوم فضایی و نجوم در دانشگاه «کورنل» آمریکا، در تحلیل اطلاعات دریافتی از سفینه آمریکایی می گوید: تنها در منطقه موسوم به «دریای لیگی» کمیتی کربوهیدراتی معادل 40 برابر نفت زمین وجود دارد، اما مجموع دریاچه ها و دریاهای قمر تیتان متشکل از متان مایع، چیزی بالغ بر 300 برابر زمین، سوخت را در خود جای داده اند.

    بر اساس این گزارش، کارشناسان می گویند اگر بتوان به گونه ای این میزان سوخت را به سیاره آبی منتقل کرد، اکسیژن زمین برای سوختن آن کفایت نخواهد کرد.

  3. با درود
    ایا در آینده میشود از این گونه قمرها، بهره برداری کرد.
    مثل از ذخایر بنزن و متان و… برداریم بیاریم کره زمین؟ ایا امکان داره؟(منظورم الان نیست مثلا چندین سال دیگه)