بیگ بنگ: دژا-وو به حالتی اطلاق می‌شود كه در‌ آن شخص احساس می‌كند، چیزی را كه در حال رخ دادن است، قبلا تجربه كرده است. در این ویدئو که زیرنویس فارسی دارد، میچیو کاکو پاسخ این پرسش را می دهد که دژا-وو چیست؟ و آیا پدیده ی دژا- وو ارتباطی با جهان های موازی دارد؟ 

به گزارش بیگ بنگ، دژا- وو (Deja vu ) معنی تحت اللفظی این کلمه فرانسه «قبلا دیده شده» است. آنطور که دانشمندان بیان می کنند، پدیده دژا-وو ناشی از خطای حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت ماست، مغز ما در هر لحظه تمام دریافت های حسی را به حافظه ی کوتاه مدت می فرستد و به همین دلیل ما زمان را درک می کنیم، یعنی هر لحظه به سرعت به خاطره ای کوتاه مدت در لحظه بعد تبدیل می شود. برخی خاطرات هم که مهم ترند سپس به حافظه بلند مدت فرستاده می شوند. گاهی اوقات یک خاطره به سرعت به خاطره بلند مدت می رود و ناگهان ما حس می کنیم این لحظه را مدت ها پیش تر دیده بودیم، در حالی که این خاطره قدیمی، عمری چند لحظه ای دارد. درست مثل اینکه وقتی در کامپیوتر خود مشغول کار کردن با یک پرونده تازه هستید ( مثل فایل متنی )، کامپیوتر دچار خطا شده و یک نسخه از پرونده شما به صورت خودکار ذخیره می شود، در حالی که معمولا تا وقتی شما دستور ذخیره ندهید، محتوای پرونده تنها در حافظه کوتاه مدت کامپیوتر موجود است و اگر در حافظه بلند مدت ذخیره نشود، پس از خاموش شدن کامپیوتر قابل دستیابی نخواهد بود.

مشاهده ویدئو


میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور آمریکایی ژاپنی تبار است. وی شاگرد ادوارد تلر، و از نظریه پردازان بزرگ فیزیک کنونی جهان است. دکتر کاکو از بنیانگذاران نظریه ریسمان است. او کتاب‌های زیادی در زمینهٔ نظریه ریسمان و نظریهٔ کوانتومی میدان دارد. فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و دورهٔ دکتری را در دانشگاه برکلی گذرانده است. هم اکنون او استاد دانشگاه سیتی کالج نیویورک است. او همچنین یکی از حامیان پروژه ستی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. تصور جهان مادی یک انتزاع است .همه چیز در صدد تعریف درستی از جهان وازتباط انسان با ان است.در عرفان ایرانی به این دریافتها رسیده بودند ولی چون مبنی علمی نداشت وصرف مکاشفه والهام بود.انتقال ان به دیگران غیر ممکن مینمود

  2. دقیقا این مربوط به اختلال ارتباطی بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدته و ابدا ربطی به جهان های موازی نداره !