بیگ بنگ: شایعه ی نزدیک شدن مریخ به زمین و مشاهده 2 ماه نورانی در شب 5 شهریور 93 به حدی شوخی با مزه ای بود که بعضی دوستان این موضوع را جدی گرفته بودند، بنابراین بر آن شدیم تا خبری در این مورد منتشر کنیم تا ببینیم واقیعت از چه قرار است.

Main

شایعه: “از اتفاق روز 5 شهریور مطلع باشید و به دیگران هم خبر دهید.(شق القمر تکرار میشود) . کره مریخ به بالاترین درجه درخشش در آسمان شب در 5 شهریور خواهد رسید. اون به اندازه کره ماه تمام بزرگ با چشم غیر مسلح به نظر خواهد رسید. این وقتی است که در روز 5 شهریور کره مریخ به فاصله 634 مایلی خود به زمین میرسد. حتما در راس ساعت 12:30 بعد از ظهر ( نیمه شب) آسمان را تماشا کنید. به نظر خواهد رسید که آسمان دو ماه دارد !!! این امر 1200 سال دیگر دوباره اتفاق خواهد افتاد”

اما واقعیت: این متن به حدی خنده دار است که صد البته یک شایعه بی‌پایه و اساس است. سیاره مریخ نصف زمین قطر دارد و مدارش به دور خورشید طوری است که در نزدیک‌ترین حالت فاصله مرکز سیاره سرخ تا مرکز سیاره زمین در ساعت 22:53 چهار شنبه 5 شهریور 1382،معادل 55785006 کیلومتر فاصله داشت که این نزدیکترین فاصله بین مریخ و زمین در شصت هزار سال گذشته بود! و این در حالی است که ماه با ربع قطر زمین در بطور متوسط در 384 هزار کیلومتری سیاره مان واقع شده است، بنابراین برای آن‌که مریخ به اندازه ماه در آسمان زمین دیده شود، باید 70 برابر به زمین نزدیک‌تر شود که چنین اتفاقی جز بر اثر برخوردی کیهانی امکان‌پذیر نیست!

MarsOrbitStill_l

اما ریشه این شایعه در اتفاقی است که در 11 سال پیش در سال 1382 و پس از حدود 59 هزار سال روی داد. در این شرایط مریخ فقط به اندازه یک ستاره با نور قرمز(نارنجی) با اندازه‌ای حدود یک‌شصتم اندازه ماه کامل در آسمان دیده شد. در این حالت گردش زمین و مریخ به دور خورشید طوری است که این دو سیاره هر 26 ماه یک‌بار روی یک خط و یک جهت از خورشید قرار می‌گیرند و این رویداد مقابله نام دارد و سبب می‌شود مریخ درخشان‌تر از همیشه و کمی بزرگ‌تر در آسمان زمین دیده شود.

اطلاعات بیشتر در: space , NASA , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.