بیگ بنگ: محققان امیدوارند با استفاده از یک الگوریتم جدید زباله​ها را در فضا به دام اندازند. اشیا در فضا تمایل به چرخیدن دارند، البته این تمایل به چرخش با آنچه ​ در زمین روی می‌دهد تفاوت عمده‌ای دارد. درک این موضوع که اشیا در فضا چگونه می‌چرخند، مرکز ثقل آنها در حین چرخش کجاست و چگالی‌شان چگونه توزیع می‌شود در انجام بسیاری از مأموریت‌های فضایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

chinese-space-debris-collides-with-russian-satelliteبه گزارش بیگ بنگ به نقل از جام جم، یکی از مهم‌ترین این موارد جمع‌ آوری انبوه زباله‌های شناور و در حال چرخش در مدار زمین ـ که تقریبا بسیاری از آنها برجای مانده از ماهواره‌های ارتباطاتی از کار افتاده است ـ و همچنین نشاندن یک سطح‌نشین روی اجرام فضایی نظیر دنباله‌دارهاست. بزودی گروهی از محققان دانشگاه MIT از الگوریتمی رونمایی می‌کنند که صرفا برای اندازه‌گیری چرخش اشیا در جاذبه صفر طراحی شده و جالب این‌که در این اندازه‌گیری تنها از مشاهدات چشمی استفاده می‌شود. آنها همچنین قصد دارند نتایج آزمایش​هایی را که بااستفاده از این الگوریتم جدید روی ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده‌اند در کنفرانس بین‌المللی ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند ارائه کنند.

این محققان با استفاده از الگوریتم جدیدشان توانسته‌اند از رفتار غیرقابل پیش‌بینی ماهواره‌های از کارافتاده‌ای در ابعاد یک توپ والیبال در فضا ارزیابی دقیقی ارائه دهند.​ آلوار سانز، از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه MIT می‌گوید: ماهواره‌های زیادی وجود دارند که اساسا «مرده» تلقی می‌شوند و در مداری تحت عنوان «قبرستان زمین ثابت» در حال چرخش هستند. منظور از زمین ثابت محدوده‌ای از مدار اطراف زمین است که ماهواره‌ها یا فضاپیمایی که در آن قرار می‌گیرد با سرعتی مساوی سرعت چرخش زمین به دور خود حرکت می‌کنند و به همین دلیل همواره در بالای محل خاصی از زمین قرار دارند.

این محقق ادامه می‌دهد: بیش از 6000 ماهواره فعال در بالای سر ما به کار خود ادامه می‌دهند. مردم این پرسش را مطرح می‌کنند که برای بازیافت آنها چه فکری باید کرد؟ آیا می‌توان به آنها دسترسی داشت و وضع چرخش‌شان را مورد بررسی قرار داد؟ آگاهی از این نکته از آن جهت اهمیت دارد، چون تنها در این صورت می‌توان به آنها نزدیک شد​ و به دامشان انداخت.

هم‌ اکنون نیز انبوهی از زباله‌های فضایی در اطراف زمین در حال چرخش هستند که تهدید جدی برای فضاپیماها و کاوشگرها به شمار می‌آیند. محققان دانشگاه MIT با بیان این واقعیت به راهکارهای پیش‌رو اشاره کرده و معتقدند اگر قرار باشد فضاپیمای بزرگی به اطراف زمین فرستاده شود تا این زباله‌ها را جمع‌آوری کند باید هزینه سنگینی ​برای آن در نظر بگیریم، اما ارسال فضاپیمایی کوچک کار به مراتب ساده‌تری است، که در این حالت هم باز باید از نحوه چرخش زباله‌ها آگاهی داشت. به عقیده آنها در این شرایط با اجرام خطرناک شناور و در حال چرخشی مواجه هستیم که تا پیش از این هیچ اطلاعی درباره نحوه چرخش‌شان در فضا نداشتیم، اما با استفاده از این الگوریتم بدون نگرانی می‌توان به آنها نزدیک شد​ و به دامشان انداخت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Spacemart – مترجم: مهدی پیرگزی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.