بیگ بنگ: فرضیه جدید محققان با رد باور قدیمی در مورد حرکت رو به جلوی زمان، مدعی است که گذشته، حال و آینده در زمان بطور دائم و پیوسته وجود دارند.

طبق فرضیه ی جدید گذشته، حال و آینده همه در یک زمان وجود دارند.
طبق فرضیه ی جدید گذشته، حال و آینده همه در یک زمان وجود دارند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این فرضیه، اگر از بالا به جهان نگاه کنیم، می‌توان مشاهده کرد که زمان در همه جهات منتشر شده است. این فرضیه جالب توسط دکتر فرادفورد اسکو، دانشیار فلسفه موسسه فناوری ماساچوست مطرح شده است؛ وی در کتاب جدیدش «عینی شدن» به بررسی برخی نظریات فرض شده برای توضیح زمان پرداخته است. یکی از نظریات این است که زمان مانند رود است، به این معنی که انسان در زمان مانند کشتی بر روی آب حرکت می‌کند. نظریه دیگر مدعی است که «حال» کانون توجهی است که از گذشته به آینده در حال حرکت است و انسان در میان آن به سمت جلو حرکت می‌کند.

اما دکتر اسکو این نظریات را رد کرده و بر نظریه‌ای موسوم به «جهان توده» تمرکز کرده است که بر اساس آن، گذشته، حال و آینده همه در یک زمان وجود دارند. به گفته وی، زمان در حال گذر نبوده بلکه در بخش‌های مختلف فضا-زمان وجود دارد. بر اساس فرضیه جهان توده، انسان همانطور که در فضا گسترش یافته، در زمان نیز به همان شکل است و اینکه انسان‌ها نه در یک زمان خاص، بلکه در یک وضعیت موقتا پراکنده قرار دارند. اگرچه به گفته اسکو، سفر در زمان‌های مختلف ممکن نبوده زیرا ما اکنون در بخش متقاوتی از فضا-زمان قرار داریم.

تصویری از دکتر فرادفورد اسکو، دانشیار فلسفه موسسه فناوری ماساچوست که فرضیه ای جدید در خصوص زمان مطرح کرده است.
تصویری از دکتر فرادفورد اسکو، دانشیار فلسفه موسسه فناوری ماساچوست که فرضیه ای جدید در خصوص زمان مطرح کرده است.

این نظریه در پی نظریه دیگری که دانشمندان در ماه دسامبر مطرح کرده بودند، اعلام شده است. بر اساس نظریه آنها، در زمان بیگ بنگ یک جهان آینه جهان ما در جهت متضاد ساخته شد و موجودات هوشمند در هر کدام، دیگری را در حالت عقبگرد در زمان می‌بینند. این نظریه چشمگیر توسط دکتر جولیان باربور از دانشکده کشاورزی در انگلیس، دکتر تیم کاسلووسکی از دانشگاه نیو برونسویک در کانادا و دکتر فلاویو مرکاتی از مؤسسه فیزیک نظری پریمتر مطرح شده است.

پژوهش این دانشمندان قصد دارد به سوالات باقیمانده در مورد « بردار زمان» – مفهومی که زمان را متقارن خوانده و در آن همه چیز روبجلو حرکت می‌کند – پاسخ دهد. به گفته آن‌ها، در زمان بیگ بنگ نه یک جهان، بلکه دو جهان شکل گرفتند که هر دو بطور برابر در جهت متضاد در زمان حرکت کردند. جهان دوم ممکن است دقیقا شبیه جهان ما نبوده و ممکن است به شیوه خاص خود تغییر کرده و تکامل یافته باشد. اگرچه جهان دوم نیز مشمول قوانین فیزیکی مشابه بوده و احتمالا از سیارات، ستارگان و کهکشان‌هایی مشابه نسخه جهان ما برخوردار است. پژوهش‌های بیشتر می‌تواند ثابت کند که کدام یک از نظریات جهان توده، جهان آینه یا نظریات دیگر صحت دارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. بنظر من این فرضیه تا حدی می تونه درست باشه اگه ما به طوره چرخشی از گذشته به حال و اینده در حال گذر باشیم پس لذا باید به این نتیجه برسیم که جهان متظاد ما که در ابتدای بیگ بنگ بوجود امده اینده حیات ما خواهد بود …من به این موضوع تامل میکنم که از ما که در این زمان حاظر هستیم از گذشته ای امدیم که خود بی خبریم و طی این زمان به اینده خود خواهیم رفت و در انتها از پلی عبور خواهیم کرد که مقصد اول ما ابتدای جهان اولیه خود خواهد بود اما با تفاوت های بسیار از این جهان هستی….من فکر نمیکنم ما برنامه ریزی شده باشیم ما طی گذشته زمان نتیجه اعمال خود را به اینده میبریم چه بد چه خوب.

  2. من قبل از اینکه این مقاله رو بخونم، همین طرز تفکر رو داشتم . پس یعنی ما نمیتونیم ابنده رو بسازیم و اینده قبلا طراحی شده و ما نمیتونیم دست ببریم توش

  3. با سلام .
    این فرضیه رو در لول بالاتر در مورد شکست قوانین فیزیک در بعد مادی و فراتر ؛ در مقاله آیا قوانین انیشتین در بعد کنش و واکنش به ترتیب در همه جا حادث و معتبرند لحاظ و تلویحآ آنرامطرح کردم در باب سئوالات اما مقاله ایشان تا حدودی در بعد مادی درست است . اما کافی و کامل نیست . تعریف ایشان از زمان کامل نیست .
    مشکل این است که هشت لایه فیزیک باید تعریف کنم .
    هنوز سایر مسائلمان که گذشته مطرح کردم به نام خدوم در ژورنالها علنی و اعلام نشده . علت را بفهمم بقیه اتودها و طرح ها و مبانی را اعلام میکنم .
    البته تعارف موجود هستند و قالب ها زده شده .
    علوم هشت یا شاید به مرور بیشتر باید در همه زمینه ها با مبانی و اصول ارتقاء مفهومی یا علمی و چرایی یابند.