بیگ بنگ: شرط اینکه یک ستاره تبدیل به یک سیاهچاله شود، این است که جرم آن حداقل دو برابر جرم خورشید خودمان باشد؛ بنابراین ستاره ای به جرم بیست برابر جرم خورشید را در نظر می گیریم.

starبه گزارش بیگ بنگ، این ستارگان همانند سحابی اوریون، از ابرهای گاز پدید می آیند. هنگامی که ابرهای گاز زیر گرانش خودشان فشرده و کوچک می شوند، دمایشان بالا می رود و سرانجام چنان داغ می شوند تا واکنش همجوشی هسته ای که هیدروژن را به هلیوم تبدیل می کند،آغاز می شود. گرمای به دست آمده از این فرایند فشاری ایجاد می کند که گرانش ستاره را خنثی و از کوچک شدن بیشتر آن جلوگیری می نماید. « پس برای اینکه یک ستاره سیاهچاله نشود، این است که بتواند با فرایند سوختن هیدروژن درونش، گرما تولید کند و این گرما فشاری ایجاد می کند که گرانش خود ستاره را خنثی می کند.»

ستاره برای زمانی طولانی در این حالت می ماند، هیدروژن می سوزاند و به فضا نور می تاباند. اما ستارگان توده ای و سنگین هیدروژن خود را بسیار سریعتر از خورشید می سوزانند و به هلیوم تبدیل می شوند. یعنی ظرف چند صد میلیون سال هیدروژنشان به پایان می رسد و فقط هلیوم دارند. بنابراین چنین ستارگانی با بحران رو به رو می شوند…این نوع ستاره فقط هلیوم دارد، پس ستاره همچنان هلیوم را می سوزاند و عناصر سنگینی همچون کربن و اکسیژن تولید می کنند…اما این واکنش های هسته ای ناشی از سوخت هلیوم، انرژی چندانی تولید نمی کنند.

Black holeبنابراین ستاره آنقدر نمی تواند از این انرژی اندک گرمایی تولید کند که فشار حاصل از این گرما بتواند گرانش ستاره را خنثی کند. بدین ترتیب ستاره آرام آرام کوچک خواهد شد…آنها فرو می پاشند و اندازه ی شان کوچک و کوچک تر می شود و چگالیشان به بینهایت می رسد و آن چه را که تکینگی نام دارد تشکیل می دهند: یک سیاهچاله متولد می شود، یعنی ناحیه ای بسیار خمیده از فضا-زمان که حتی نور هم نمی تواند از آن فرار کند، پس چون نور نمی تواند از سطح ستاره باز تابیده شود ما آنها را نمی بینیم، تنها راه درک و مشاهده ی یک سیاهچاله این است که به دنبال یک چیز توده ای در فضا باشیم که دیگر اجرام به دور آن می گردند…همانند سیاهچاله هایی که در مرکز کهکشانها وجود دارد و موجب کردش ستاره ها و گازها و…به دور آن می شود.

نویسنده: محمد پرگلی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: جهان در پوست گردو،استیون هاوکینگ

اطلاعات بیشتر: Black hole , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.