بیگ بنگ: یک نیروگاه شناور را در خارج از اتمسفر زمین تصور کنید که منبع تغذیه وسایل برقی روی زمین است. این ایده شاید مانند سوژه رمان‌های علمی – تخیلی به نظر برسد، اما بعید نیست در آینده‌ای نه‌چندان دور عملی شود.

ssps-4به گزارش بیگ بنگ به نقل از جام جم، این روزها کشورهای زیادی در تلاشند تا منابع انرژی روی زمین را متحول کنند؛ تغییرات آب و هوایی کارشناسان انرژی را ناگزیر کرده تا به روش‌های جدید تأمین انرژی فکر کنند. در مسیر رسیدن به این هدف صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) به یک پیشرفت شگرف در انتقال انرژی از طریق بی‌سیم دست یافت. پژوهشگران ژاپنی توانستند ده کیلووات برق را به وسیله ریزموج‌ها به یک واحد گیرنده که ۵۰۰ متر آن طرف‌تر قرار داشت ارسال کنند.

آنها قصد دارند یک ماهواره پوشیده از سلول‌های خورشیدی را به فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین بفرستند. این نیروگاه کیهانی سپس انرژی خورشیدی دریافت شده را به ریزموج‌ها تبدیل می‌کند و آنها را به واحدهای گیرنده زمینی می‌فرستد. در آزمایشات اخیر، عملکرد سیستم کنترل که مسئول تنظیم تابش ریزموج هاست نیز تائید شد.

ssps-1کاربرد این فناوری فقط به انتقال انرژی از فضا محدود نمی‌شود و در تامین برق مورد نیاز جزایر دور افتاده و دیگر مناطقی که برق‌رسانی به آنها دشوار است، مفید واقع خواهد شد. در مقیاس کوچک‌تر، این فناوری در شارژ بی‌سیم خودروهای برقی کاربرد دارد و جهش موثری در صنعت خودروسازی برقی است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، این صنعت به علت مشکلات زیرساختی و نبود پشتیبانی از پایگاه‌های شارژ خودرو به کندی در حال پیشرفت است.

تکمیل این پروژه شاید چند دهه طول بکشد. علاوه بر ساخت قطعات جدید، فناوری فوق نیازمند صرف هزینه‌های میلیارد دلاری است. چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی در کشوری مثل ژاپن که منابع طبیعی اندکی دارد توجیه‌پذیر است، بویژه آن که این کشور هنوز از اثرات مخرب زیست‌محیطی ناشی از انفجار هسته‌ای فوکوشیما رنج می‌برد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Gizmag – مترجم: صدف دژآلود

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.