بیگ بنگ: طي سالهاي اخير، تعداد دانشمندان، كيهان‌شناسان و فضانورداني كه به لزوم سكني گزيدن انسان در خارج از زمين تاكيد مي‌كنند، روز به روز افزوده مي‌شود، گويي از نظر متخصصان علوم فضايي و كيهاني،‌ خطري بزرگ نسل بشر را روز زمين تهديد مي‌كند كه از ديد بسياري از انسان‌هاي معمولي، پنهان است. در زیر تعدادی از این اظهار نظرها را با هم مرور می کنیم.

shutterstock_110177051-617x416
استیون‌هاوكينگ، فيزيكدان و كيهان‌شناس

ماموريت‌هاي فضايي روباتيك بسيار كم‌هزينه تر بوده و مي‌توانند اطلاعات علمي بيشتري را فراهم آورند، اما به اندازه ماموريت‌هايي كه انسان در آنها حضور دارد نمي‌توانند تخيلات عمومي را درگير خود سازند و علاوه براين نمي‌توانند نسل بشر را در ديگر سياره‌ها سكني دهند، رويدادي كه از نظر من بايد استراتژي طولاني مدت بشر باشد.

Hawkingاگر بشر مي‌خواهد براي چندين ميليون سال آينده نيز زندگي كندّ بايد بتواند خود را به جايي برساند كه تاكنون پاي هيچكس به آن نرسيده‌ است. حيات زمين بيشتر از هميشه در آستانه نابودي به واسطه فجايعي از قبيل گرماي جهاني، جنگ‌هاي اتمي، ويروس‌هاي مهندسي شده ژنتيكي، و ديگر انواع خطرها قرار گرفته‌است. فكر مي‌كنم نسل بشر درصورتي كه خود را به فضا نرساند،‌ هيچ آينده‌اي نخواهد‌داشت.

تيم پيك، فضانورد بريتانيايي

روي زمين هيچ آينده‌اي در انتظار ما نيست. اگر به عنوان گونه‌اي از نسل بشر نجات يابيم، ترك كردن سياره زمين براي ما امري اجتناب‌ناپذير است. اميدوارم كه تا آن زمان مدت طولاني باقي مانده‌باشد، اما در نهايت زماني بايد اين قدم برداشته شود و ما بايد به ديگر منابع جهان هستي دسترسي يابيم، و اين فرايند هم اكنون بايد آغاز شود. به نظر من اين يك سياست تضميني است. همچنين اين روند به ميل دروني ما به اكتشافات تكيه دارد، ميل به فراتر رفتن از مرزها و برداشتن قدم‌هاي بعدي.

???????????????????جيمز ون‌الن، دانشمند فضايي آمريكايي و كاشف كمربند ون‌الن دور سياره زمين

تنها بخش كوچكي از جمعيت 6 ميلياردي زمين در پروازهاي فضايي بشر مشاركت دارند. مابقي انسان‌ها اين ماجراجويي را از طريق تصوركردن تجربيات آن بخش كوچك درك مي‌كنند. همواره اين پرسش را از خود مي‌پرسم كه آيا پايبندي شديد به پروازهاي فضايي انساني و تهديد بالقوه و هميشگي از دست رفتن جان ارزشمند انسان‌ها قابل توجيه‌ هستند؟

5151
جرالد دگروت، تاريخدان

ماموريت‌هاي انساني فضايي به شدت گرانقيمت به آن معني است كه دانش زميني و عملي بشر،‌ مانند مطالعات ارزشمند ماهواره‌اي كه براي زندگي بشر بسيار حياتي به‌ شمار مي‌روند، دچار نقصان شديد است. از اين رو نبايد تعجب كرد كه اثرگذارترين مخالفت‌ها با ماموريت‌هاي آپولو از سوي دانشمندان مطرحي عنوان شود كه نحوه به‌ هدر دادن بودجه مطالعاتي‌شان را براي تامين هزينه سفري خودستايانه به ماه، مورد انتقاد قرار دادند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: theguardian

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.