بیگ بنگ: کاوشگر افق های نو این بار تصاویری به زمین ارسال کرده که در آن آثاری از لایه های یخ دیده می شود که تنها ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند و  احتمالا هنوز  توسط فرآیندهای زمین-شناختی در حال دگرگونی هستند.

اثراتی از لایه های یخ در سیاره ی کوتوله پلوتو
اثراتی از لایه های یخ در سیاره ی کوتوله پلوتو

به گزارش بیگ بنگ، این منطقه در مجاورت کوهستان یخی پلوتو واقع شده که چند روز پیش و در خلال نخستین تصاویر شفاف از این سیاره ی کوتوله به زمین ارسال شد. این ناحیه به افتخار کلاید تامبا که در سال ۱۹۳۰ پلوتو را کشف کرده بود به طور غیررسمی به نام Tombaugh Regio یا “ناحیه ی تامبا” نامیده شده است. مطالعه دقیق دانشمندان نشان می دهد این صفحات یخی پس از شکسته شدن به قطعات نامنظمی تبدیل شده اند که هر یک در حدود ۲۰ کیلومتر پهنا دارند.

فاصله به وجود آمده میان این صفحات به شکل گیری فضاهای درون تهی و تاریک منجر شده است. درون برخی از این شیارها مواد تیره تری دیده می شود، در حالی که شیارهای دیگر تپه ها و بلندی هایی با خود دارند که گویا از سطح پیرامون به وجود آمده اند. در جاهای دیگر، میدان هایی از چاله های کوچک را می بینیم که احتمال دارد در پی فرآیندی به نام تصعید پدید آمده باشند؛ در این فرآیند یخ ها یکراست از جامد به گاز تبدیل شده اند، مانند چیزی که در زمین برای یخ خشک روی می دهد.

تصویری از سطح پلوتو
تصویری از سطح پلوتو

دانشمندان دو نظریه برای شکل گیری این بخش ها ارائه کرده اند. نظریه اول: احتمالا نامنظم بودن شکل آنها به دلیل چگالش و انقباض مواد سطح، مانند چیزی که به هنگام خشک شدن گِل در روی زمین رخ می دهد، به وجوود آمده است. بر پایه ی نظریه ی دوم: پدیده ی همرفت می تواند این بخش ها را پدید آورده باشد، در سطح پلوتو، همرفت می تواند درون لایه ی دی اکسید کربن، متان و نیتروژن یخ زده ی سطح، و در اثر اندک گرمای درونی پلوتو رخ دهد. کاوشگر افق های نو تاکنون نزدیک به دو درصد از اطلاعات ارزشمندی که درباره پلوتو به دست آورده را بارگذاری کرده است. دانشمندان ناسا می گویند به دلیل دوری فضاپیما تا زمین انتقال تمامی این اطلاعات به طی حدود 16 ماه آینده امکانپذیر خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.