بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از آرایه تلسکوپی بزرگ VLA مشاهده کردند که تعدادی از ستاره های نوترونی می توانند، با سیاهچاله ها در ایجاد جت های قدرتمند رقابت نمایند.

6a00d8341bf7f753ef01bb085de018970d-800wi

به گزارش بیگ بنگ، در سیستم های دو ستاره ای جایی که این اجرام دوردست در مدار با ستاره ی همدم خود می چرخند، گاز می تواند به ستاره همدم جریان یابد و نمایشی دیدنی و جذاب از پرتاب جت های قدرتمند تا 99 درصد سرعت نور را ایجاد کند. این شگفت انگیز است زیرا چیزی که قبلا به آن مشکوک نشده بودیم در این سیستم ها که شامل یک ستاره نوترونی و یک ستاره معمولی است، در حال وقوع اند.

پیش از این سیاهچاله ها پادشاهان بی چون و چرای تشکیل جت های قدرتمند بودند؛ حتی زمانی که تنها مقدار کمی از ماده خروجی و تشعشعات بصورت جت از سیاهچاله خارج می شود، نسبتا روشن است. اما در مقایسه با ستاره های نوترونی، که مواد همدم خود را می بلعند اشعه ی ضعیفی از جت های روشن ساتع می شود. ستاره های نوترونی به آرامی مواد را مصرف می کنند و جت های ضعیفی را شکل می دهند که برای مشاهده شدن بسیار کم نور است.

تصویری هنری از سیستم ستاره ای PSR J1023 + 0038، شامل یک ستاره ی نوترونی و یک ستاره ی معمولی
تصویری هنری از سیستم ستاره ای PSR J1023 + 0038، شامل یک ستاره ی نوترونی و یک ستاره ی معمولی

به تازگی مشاهدات ترکیبی رادیویی و اشعه ایکس از ستاره نوترونی PSR J1023 + 0038 در تضاد با این مساله است. این ستاره نوترونی که در سال 2009 کشف شد، سالها در حالت ناپیوسته قرار دارد، تنها در زمان انتقال جت گاهی پیوسته عمل می کند. مشاهدات در سال 2013 و 2014 ، نشان داد پیوستگی این ستاره تنها می توانست جت های ضعیفی شکل دهد. اما مشاهدات رادیویی بطور غیر منتظره تشعشعی نسبتا قوی را نشان داد که ما از یک سیستم سیاه چاله ای انتظار داریم. به گفته ی محققان در حال حاضر دو سیستم انتقالی با جت های قدرتمند شناخته شده اند که هر دوی آنها با همتایان خود در سیاهچاله ها رقابت می کنند. مشاهدات بیشتر می تواند به اصلاح سیستم انتقالی ستاره ای و مدل های نظری پیوسته کمک کند. جزئیات ببشتر این پژوهش در مجله اخترفیزیک منتشر شده است. 

نکته: جت های کیهانی نقاطی هستند که اکثرا در افق رویداد سیاهچاله ها قرار دارند، و با استفاده از محیط و منابع اطراف خود انرژی کسب می کنند و مقداری از مواد اطراف سیاهچاله را که در افق رویداد آن گرفتار شده با استفاده از این انرژی با سرعت بسیار بالا به بیرون از افق رویداد سیاهچاله ها پرتاب می کنند،و شاید تنها راه برون رفت از افق رویداد سیاهچاله ها جت ها باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailygalaxy.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.