بیگ بنگ: بزرگترین قمر پلوتو، شارون، به واسطه انتشار تصاویر جدیدی از ماموریت افق‌های نو توسط ناسا در مرکز توجه همگان قرار گرفت. اين تصاوير جديد بهترين تصاوير رنگي با جزئياتي بسيار دقيق از قمر شارون به شمار مي‌روند كه تاكنون از اين جرم به ثبت رسيده‌اند.

charon-neutral-bright-releaseبراساس گزارش BBC، ناسا در تلاش است تمامي اطلاعات گردآوري شده توسط فضاپيماي افق‌هاي نو را كه در تاريخ 14 جولاي از فاصله نزديكي از پلوتو پرواز كرد، پردازش كند و انتظار مي‌رود پردازش اين اطلاعات تا سال 2016 به طول بيانجامد. دليل كندي اين روند فاصله زيادي است كه ميان افق‌هاي نو تا زمين وجود دارد در حالي كه اين فضاپيما همچنان در حال دور شدن از زمين است. اين فضاپيما از زمان پرواز نزديك از كنار پلوتو بيش از 100 ميليون كيلومتر از اين سياره كوتوله فاصله گرفته‌ است و فاصله آن تا زمين به پنج ميليارد كيلومتر رسيده‌ است.

charon-detail-9-29-15اگرچه سرعت دريافت اطلاعات به شكلي طاقت‌ فرسا كند است،‌ اما دانشمندان هرگز از دريافت اطلاعات جديد از پلوتو خوشحالتر از اكنون نبوده‌اند و جديد‌ترين تصوير از شارون نيز به اين خوشحالي افزوده‌ است زيرا سازه‌ها و ويژگي‌هاي ساختاري متنوعي از قبيل دره‌ها، كوه‌ها و پستي و بلندي‌هاي متنوعي در اين قمر مشاهده كردند. آنچه بيش از ديگر ويژگي‌ها توجه دانشمندان را به خود جلب كرده‌ است، سيستمي وسيع از شكست‌ها و دره‌ها است كه در ميانه شارون خودنمايي مي‌كنند و نشان از گذشته پرتلاطم زميني اين قمر دارند. در ویدئوی زیر که از تصاویر واقعی این ماموریت بدست آمده می توانید پرواز بر فراز قمر شارون را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

به گفته دانشمندان،‌ به نظر مي‌آيد كل پوسته كارون به واسطه اين سيستم از هم شكافته‌ است. همچنين دانشمندان دريافتند نيمكره جنوبي اين قمر از سطحي هموارتر برخوردار است كه مي‌تواند نشان از بازسازي سطح گسترده در اين قمر باشد. به منظور توضيح اين رويداد دانشمندان در حال بررسي نظريه‌ نوعي آتشفشان سرد به نام كريوولكانيسم هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

اطلاعات بیشتر: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.