بیگ بنگ: از آنجا که جهان امروز با شتاب زیادی در حال پیشرفت است، دانشمندان همواره برای سرعت بخشیدن به امور روزمره به دنبال یافتن روش‌هایی نو هستند. محاسبات کوانتومی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند جهان علم را متحول نماید. محققان در شرکت‌های متعدد از جمله شرکت گوگل (Google) به نتایج امیدوار‌کننده‌ای در زمینه‌ کامپیوترهای کوانتومی دست‌ یافته‌اند.

quantum-computers-could-make-todays-encryption-obsoleteاخیرا شرکت گوگل موفقیتش در زمینه‌ محاسبات کوانتومی را در بیانیه‌ای اعلام داشته است. این شرکت باور دارد که به یک الگوریتم کوانتومی دست یافته که قادر است مسائل را با سرعتی 100 میلیون برابر روش‌های رایج حل کند. چنانچه این ادعا تصدیق شود، این کشف نه تنها می‌تواند منجر به مُدل هوش مصنوعی شرکت آی-روبات (iRobot) گردد، بلکه حتی برنامه‌های فضایی ناسا (NASA) را ارتقا خواهد بخشید.

در سال 2013، گوگل و ناسا در مجموعه‌ محاسباتی دی-ویو ایکس2 (D-Wave X2) مشارکت نمودند. هر‌ چند که متخصصان در داخل و خارج این شرکت هنوز نتوانسته‌اند به‌طور قطعی ثابت کنند که دی-ویو از قلمرو‌ کوانتوم برای انجام محاسباتش بهره می‌برد، ولی احتمال داده می‌شود که این دستگاه اولین رایانه‌ کوانتومی کاربردی در جهان است.

بیانیه‌ شرکت گوگل به روش “آنلینگ کوانتومی(Quantum annealing)” می‌پردازد. این روش به‌گونه‌ای است که یک مقدار حداقل عمومی را برای یک عمل معین در برابر راه‌حل‌های احتمالی مشخص می‌کند. به‌عبارت دیگر، این روش بهترین و به‌صرفه‌ترین شیوه‌ کلی عملکرد را برای تکمیل یک کار با مجموعه‌ای از گزینه‌ها تعیین می‌نماید. اگرچه دو روش اولیه‌ ” آنلینگ شبیه‌سازی شده(Simulated Annealing)” و “کوانتوم مونت کارلو(Quantum Monte Carlo)” هر دو مجموعه‌های شبیه‌سازی شده‌ای هستند که روی سخت‌افزار‌های رایج اجرا می‌شوند، روش آنلینگ کوانتومی اخیراً زمینه‌ تحقیق را برای دانشمندان فراهم ساخته است.

maxresdefaultاز طرف دیگر، مجموعه‌ دی-ویو به صورت غیر‌قابل‌تغییری برنامه‌ریزی شده است تا روش آنلینگ کوانتومی را در آرایه‌ کوانتومی اجرا نماید. این شرکت اخیراً الگوریتم جدید آنلینگ کوانتومی یا همان کیواِی (QA) را آزمایش کرده است تا مفهوم آن را در مقابل مجموعه‌های متداولی که آنلینگ شبیه‌سازی شده و شیوه‌های مونت‌ کارلو را اجرا می‌کنند، ثابت نماید.

نتایج اولیه کار نشان می‌دهد که روش شرکت گوگل بر دو روش موجود دیگر به آسانی غلبه می‌کند زیرا می‌تواند یک تابع با 1000 متغیر دو‌تایی را تا 100 میلیون برابر سریع‌تر حل نماید. با ورود به بازار، این محصول یک انقلاب فناوری ایجاد خواهد کرد که به‌وسیله‌ آن، محققان هوش مصنوعی می‌توانند مجموعه‌های یادگیری کامپیوتری هوشمند‌تر و با قدرت پاسخگویی بالاتری ایجاد کنند. همچنین شرکت ناسا می‌تواند از آن برای شبیه‌سازی پرتاب موشک یا تمام عملیات فضایی بهره گیرد. بنابراین، تمام علوم به‌وسیله‌ این فناوری ارتقا خواهند یافت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: engadget.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. کامپیوتر توسط D-Wave ساخته شده و مدت زیادی هم از ساختش می گذره. چرا عنوان شما ساخت کامپیوتر کوانتومی توسط گوگل هست?! گوگل فقط بعد از مدتها انکار اعلام کرد که داره با اینا کار می کنه