بیگ بنگ: اخترشناسان دانشگاه استرالياي غربي با استفاده از امواج راديويي به اعماق جرم كيهاني و غبارهاي ستاره‌اي كهكشان راه شيري نفوذ كرده و در حين انجام اين‌كار موفق به كشف صدها كهكشان نزديك شده‌اند كه تا به امروز از نظرها پنهان بوده‌اند.

Stills_Cam-4_Frame-1300_adjusted_1024براساس گزارش ساينس الرت به نقل از همشهری، نزديك به 883 كهكشان، كه يك سوم آنها تا به امروز هرگز مشاهده نشده بودند،‌ با استفاده از راديو‌تلسكوپ CSIRO در استراليا رصد شدند. درحالي‌كه كهكشان‌هاي پنهان پيشين در فاصله 250 ميليون سال نوري از زمين واقع شده‌بودند، نزديكي نسبي آنها از بعد فواصل نجومي به اين معني است كه محله فضايي كهكشان راه شيري، شلوغ تر از آني است كه تا پيش از اين تصور مي‌شد.

كهكشان‌هايي كه به تازگي كشف شده‌اند، در منطقه‌اي مشهور به منطقه اجتناب واقع شده‌اند، منطقه‌اي از آسمان كه كهكشان راه شيري آن را در پس خود پنهان كرده‌است. اخترشناسان براي چندين دهه تلاش داشتند تا نقشه پراكندگي كيهاني را در اين منطقه از آسمان ترسيم كنند اما اين تلاش‌ها تا به امروز ناموفق بوده‌است اما اكنون به لطف راديو تلسكوپ پاركر، اين مشكل برطرف شده‌است.

14-scientistsdiبه گفته اخترشناسان،‌ هر كهكشان به صورت متوسط حاوي 100 ميليارد ستاره‌ است از اين رو يافتن صدها كهكشان جديد از ميان چنين تراكم جرمي مي‌تواند دانشمندان را به سوي دريايي از جرم هدايت كند كه تاكنون از آن بي‌اطلاع بوده‌اند. اين تراكم بالاي ماده در اين منطقه مي‌تواند به دانشمندان در درك رويداد‌هاي كيهاني در این منطقه كمك كند. اين منطقه كه به جاذب بزرگ شهرت يافته‌ است،‌ بخشي مرموز از فضا است كه به نظر مي‌آيد كهكشان راه شيري را درگير خود ساخته‌ است.

اين ناهنجاري كه دانشمندان آن را برابر با نيروهاي گرانشي ميليون‌ها خورشيد مي‌دانند، از اولين‌باري كه در دهه 1970 كشف شد،‌ ذهن اخترشناسان را به خود درگير ساخت و اكنون اطلاعات جديد درباره كهكشان‌هاي مخفي مي‌تواند رويداد‌هايي كه در اين منطقه رخ مي‌دهد را توضيح دهد. به گفته دانشمندان در اين منطقه چندين مجموعه از كهكشان‌ها كه خوشه يا ابرخوشه ناميده مي‌شوند،‌ وجود دارند و كهكشان راه‌شيري نيز با سرعتي برابر دو ميليون كيلومتر بر ساعت به سوي آنها حركت مي‌كند. اخترشناسان تعدادي از اين سازه‌ها را در ميان كهكشان‌هاي كشف شده مشاهده كردند و امكان مطالعه آنها مي‌تواند نيروهايي كه در پس جاذب بزرگ قرار گرفته را توضيح دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astronomical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. WOW!
    یکم ترسناک شد!
    تا پیش از این احساس تنهایی میکردیم که تنها رفیقمون که به سمتمون میاد آندرومداست و حالا متوجه شدیم که تو یه گله(!) از کهکشانیم و داریم میریم تهِ یه چاه به بزرگیه میلیونها خورشید(البته بزرگتر از اینه که بتونیم تصور کنیم شاید میلیونها کهکشان)
    خدا میدونه الان چه تمدنهایی داره تو ته این چاه ها(Great Attractor) نابود میشه! البته حرف و حدیث ها در مورد این مطالب زیاده،امید وارم یافته های جدید پاسخ منطقی به سوالات بی جوابمون بده.
    ممنون از سایت خوبتون