فضاپیمای ویجر 1 ناسا در فاصله ی حدود 18.7 میلیارد کیلومتر از زمین – حدود 17 ساعت نوری دورتر از زمین – در حال وارد شدن به فضای بین ستاره ای است؛ یعنی قلمروی وحشی و ناشناخته و مملو از ذرات کیهانی با انرژی بالا که هیچ شی ساخته ی بشر تاکنون در آن سفر نکرده است. به گفته دانشمندان فضاپیمای ویجر 1 حدود یک سالی است که منظومه شمسی را ترک کرده و وارد فضای بین ستاره ای شده است، اما باز هم شک و تردید فراوانی وجود دارد.

به گزارش بیگ بنگ، ویجر 1 که در سپتامبر 1977 پرتاب شد به زودی به اولین فضاپیمایی تبدیل می شود که به طور رسمی منظومه ی شمسی را ترک کرده است. یا که آیا قبلأ منظومه را ترک کرده است؟ ترجیحأ، دانشمندان داده های ویجر را بررسی می کنند تا مدرکی در مورد تغییر نوع ذرات کشف شده پیدا کنند. در ناحیه ی انتقالی که اخیرأ این فضاپیما در آن سفر کرده است، ذرات خورشید با انرژی کم بیشتر از ذرات با انرژی بالا هستند و در فضای بین ستاره ای با سرعت در حال حرکتند و «میان ستاره ای محلی» (LISM) نیز نامیده می شوند.» ابزارآلات ویجر کشف کردند که در غلظت هر کدام از این ذرات به مدت بیش از یکسال تغییرات چشمگیری رخ داده و بی شک به ذراتی با انرژی بالا گرایش پیدا کرده اند – یا حداقل ذرات خورشیدی شان به شدت افت پیدا کرده – و محققان دانشگاه مریلند ادعا می کنند این امر همراه با مدلشان از میدان مغناطیسی خورشیدی متخلخل نشان می دهند که ویجر وارد محلی دیگر شده است.

PIA17036

مارک سوئیسداک ( Marc Swisdak )، دانشمند محقق دانشگاه مریلند (UMD) و نویسنده ی پیشتاز مقاله ای جدید به نام «مجله ی علمی اختر فیزیک» که این هفته منتشر شده بیان کرد: «این عقیده تا حدی بحث بر انگیز است، اما به عقیده ی ما، ویجر سرانجام منظومه ی شمسی را ترک کرد و در واقع سفرش در کهکشان راه شیری را آغاز کرده است. »براساس گفته ی “سوئیسداک و جیمز اف” که فیزیکدان پلاسما در دانشگاه مریلند هستند و همچنین “اوفر” از دانشگاه بوستون، مدلی که آنها از لبه ی بیرونی منظومه ی شمسی با مشاهدات اخیر ویجر 1 هم پیشبینی شده و هم پیشبینی نشده مطابقت داشته است. در واقع، گروه دانشگاه مریلند بیان کردند که ویجر سال گذشته از محدوده ی بیرونی مغناطیسی خورشید یعنی به اصطلاح هلیوسفر (حبابی از ذرات باردار به دور خورشید که خورشید ایجادش کرده است) عبور کرده است.

چه ویجر در داخل منظومه ی شمسی باشد، چه در خارج از آن – هرچند مشخص شده است – نکته ی مهم این است که فضاپیماهای با ارزش ویجر 36 سال پس از پرتابش و مدت زیادی پس از آخرین مشاهداتشان از سیاره ما هنوز در حال انجام تحقیقات پیشگامانه در مورد همسایگی کیهانی مان است و این چیزی است که هیچکس نمی تواند در موردش استدلال کند.

Stone Voyager

ویتن دانشمند پروژه ویجر هم گفت: «فضاپیمای ویجر 1 در حال جستجوی منطقه ای است که تاکنون هیچ فضاپیمایی در آن وارد نشده است. جستجویمان را ادامه می دهیم تا در ماهها و سالهای آینده به پیشرفت های بیشتری دست یابیم زیرا ویجر در حال جستجوی مرزی ناشناخته است.»

– ادوارد سی.استون ( Edward C. Stone ) ، دانشمند پروژه ی ویجر و استاد فیزیک در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، و مدیر سابق آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)

هر دو ویجر که بوسیله ی JPL ساخته شده و در سال 1977 پرتاب شدند هنوز قادرند داده های علمی را از محدوده ی وسیعی از ابزارآلات برگردانند و به اندازه ی کافی قدرت و نیروی محرکه دارند که تا سال 2020 عملیات خود را ادامه دهند.

Read More : http://www.universetoday.com/104143/voyager-1-is-it-in-or-is-it-out/#more-104143

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه