بیگ بنگ: یک تیم بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از تلسکوپ سوبارو در ژاپن توانسته‌اند 80 کهکشان جوان را که حدود 1.2 میلیارد سال پس از بیگ بنگ در جهان اولیه قرار داشته‌اند، شناسایی کنند.

2016031019040032به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان بررسی‌های دقیقی را بر روی داده‌های تصویری این کهکشان‌ها که توسط دوربین ACS تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده بودند، انجام دادند. حداقل 54 کهکشان در فواصل مختلف در تصاویر ACS تعیین شدند. در میان آنها هشت کهکشان، ساختارهای دو جزئی را نمایش دادند و 46 کهکشان دیگر دارای ساختارهای طویل بودند.

محققان سپس به دنبال این سوال رفتند که آیا 46 کهکشان دیگر دارای ساختار طویل در واقع یک کهکشان هستند؟ آنها با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری دریافتند که بیشتر کهکشان‌های مشاهده شده در تصاویر هابل در حقیقت دو کهکشان در حال ادغام بودند اما فواصل بین دو کهکشان بقدری کم بود که حتی با وضوح بسیار بالا نیز نمی‌توانستند بطور جداگانه تعیین شوند.

Figure3این تحقیق نشان می‌دهد 1.2 میلیارد سال پس از بیگ بنگ، توده‌های کهکشانی در جهان اولیه رشد کرده و از طریق ادغام به کهکشان‌های بزرگ تبدیل شدند که سپس باعث شد فرآیند شکل‌گیری فعال ستاره‌ای آغاز شود. در جهان کنونی و پس از 13.8 میلیارد سال از بیگ بنگ، کهکشان‌های غول‌پیکر زیادی مانند کهکشان راه شیری وجود دارند که حاوی حدود 200 میلیارد ستاره در صفحه‌ای با گستردگی حدود 100 هزار سال نوری است اما مسلما کهکشانی به این شکل در سالهای اول پس از بیگ بنگ وجود نداشته است.

اگرچه میدان دید گسترده تلسکوپ سوبارو نقش مهمی در کشف چنین کهکشان‌های جوانی ایفا کرد اما وضوح مکانی بالای هابل برای بررسی جزئیات اشکال و ساختار داخلی آن‌ها ضروری بود. این تحقیق به عنوان بخشی از برنامه مجموعه تلسکوپ فضایی هابل موسوم به “نقشه‌برداری از تکامل کیهان” انجام شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی Astrophysical  منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با درود فراوان
    آیا در مرکز تمام کهکشانها سیاهچاله وجود دارد ؟؟؟
    و یا ابتدا سیاهچاله به وجود می آید و یا کهکشان ؟؟؟
    با تشکر

  2. با درود فراوان
    آیا در مرکز تمام کهکشانها سیاهچاله وجود دارد ؟؟؟
    و یا ابتدا سیاهچاله به وجود می آید و یا کهکشان ؟؟؟
    با تشکر