بیگ بنگ: دانشمندان طی بررسی های طولانی ،که به مدت 40 سال انجام شده با استفاده از برنامه «فضاپیمای مرز میان‌ستاره‌ای» (IBEX) کشف کردند که ذرات میان ستاره ای به اندازه ی 6 درجه تغییر جهت داده اند. این یافته‌ها به دانشمندان در نقشه‌برداری از کهکشان راه شیری و همچنین به درک آن‌ها از جایگاه انسان در کیهان از خلال گذر وسیع زمان کمک کرده است.

علاوه بر این، دانشمندان با این کشف، به بینش عمیق‌تری از ماهیت پویای بادهای میان‌ستاره‌ای خواهند رسید. این بادها دارای مفاهیم زیادی در خصوص اندازه، ساختار و ماهیت  حباب غول پیکر خورشید ( heliosphere ) هستند. باد تغییرپذیر می تواند مفاهیم و پیامدهایی فراتر از شناخت منطقه ی پیرامون سامانه ی خورشیدی داشته باشد. این جریان می تواند بر بررسی ذرات بارداری که از خورشید به بیرون جریان دادند هم اثر بگذارد.

6a00d8341bf7f753ef019aff3990a4970cاین تصویری از مدار زمین و جریان بین ستاره ای را نشان می دهد همانطور که از بالای قطب شمال کیهان مشاهده می شود، هنگامی که یک باد کیهانی می وزد گرانش خورشید آن را در یک منحنی انحنا می بخشد و یک دنباله می سازد. باد آهسته تر (آبی تیره) از همتای خود سریع تر (آبی روشن) خم می شود. در ماه فوریه  هنگامی که زمین از میان باد میان ستاره ای حرکت کرد، فضاپیمای مرز بین ستاره ای (IBEX) باد کندتر را زودتر از باد سریع تر مشاهده کرد.اعتبار : ناسا

جرم هلیوسفر حباب عظیمی است که منظومه شمسی را احاطه کرده و آن را از خطر تشعشع کهکشانی ورودی حفظ می‌کند. نتایج این مطالعه بر مبنای داده‌های چهار دهه‌ای حاصل از فضاپیماهای مختلف شامل IBEX به دست آمده است. این موضوع که تغییرات جریان میان‌ستاره‌ای طی چنین بازه زمانی کوتاهی رخ داده‌، برای دانشمندان حیرت‌آور بود، زیرا ابرهای میان‌ستاره‌ای فوق‌العاده عظیم هستند.داده‌های فضاپیمای IBEX نشان می‌دهد اتم‌های میان‌ستاره‌ای خنثی در حال جاری‌شدن به سمت منظومه شمسی از مسیری متفاوت از آنچه پیش‌تر مشاهده بود، هستند.

این تفاوت تیم تحقیقاتی با داده‌های جمع‌آوری‌شده از فضاپیمای Ulysses و همچنین 11 فضاپیمای دیگر بین سال‌های 1972 تا 2011، به بررسی این ذرات پرداخت.آنان داده هایی که توسط چند فضاپیما (آیبکس، کاوشگر اولیس که میان ناسا و اِسا مشترک بود، و چند فضاپیما از دهه ی ۱۹۷۰ از جمله مارینر ۱۰ ناسا و ماهواره ی پژوهشی شوروی، پروگنوز ۶) گرد آمده بود را بررسی کردند و دریافتند که این باد طی یک بازه ی ۴۰ ساله، ۶ درجه تغییر جهت داده است.

دانشمندان در نظر داشتند شواهد بیشتری را از منابع مختلف ممکن جمع‌آوری کنند تا تعیین کنند که آیا ابزار جدیدتر نتایج دقیق‌تری را ارائه داده‌اند یا اینکه مسیر خود باد طی سال‌ها تغییر کرده است. در تحلیل نهایی، مسیر بادی که اخیرا توسط داده‌های IBEX به دست آمده، متفاوت از مسیری بود که از اندازه‌گیری‌های پیشین به دست آمده بود و این موضوع نشان می‌دهد خود باد طی زمان مسیرش تغییر کرده است.

Read More : http://phys.org/news/2013-09-interstellar-buffeting-solar-shifted.html

http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/09/new-discovery-helps-map-earths-journey-through-the-milky-way.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.