بیگ بنگ: بنا به گزارش جدیدی سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۸۶ میلیارد دلار بوده است. این مبلغ در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته، اما کارشناسان آن را برای شرایط اقلیمی کافی نمی‌دانند.

0,,19292031_303,00به گزارش دویچه وله، در سال ۲۰۱۵ رکورد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر شکسته شد. طبق گزارش شبکه رکوردهای جهانی، تولید برق بیشتر از طریق انرژی بادی، خورشیدی و آبی صورت گرفته است. نیروگاه‌هایی جدیدی با ظرفیت کل ۱۴۷ گیگاوات در سراسر دنیا تاسیس شده‌اند. از این میزان ۶۳ گیگاوات از طریق انرژی باد، ۵۵ گیگاوات توسط انرژی خورشید و ۱۶ گیگاوات به وسیله انرژی آب تامین شده است.

چین، آمریکا، ژاپن، بریتانیا و هند در راس کشورهای تقویت‌کننده انرژی‌های تجدیدپذیر قرار داشته‌اند. سرانه تولید این انرژی‌ها درکشورهای اروپایی چون دانمارک، آلمان، سوئد، اسپانیا و پرتغال از سایر کشورها بالاتر بوده است و آنها در سال‌های اخیر در زمینه تولید انرژی‌های یادشده سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند.

کاهش هزینه‌ها عامل حرکتی جهانی

شبکه سیاست‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر قرن ۲۱، شبکه‌ای متشکل از ۷۰۰ کارشناس از سراسر جهان، طی گزارش جامع سالانه خود از وضعیت جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز روند سیاسی و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه خبر می‌دهد.

نمودار تولید انرژی‌های تجدیدپذیر
نمودار تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

طبق گزارش‌ سال گذشته، مبلغ ۲۸۶ میلیارد دلار (۲۵۶ میلیارد یورو) در سراسر جهان صرف انرژی های تجدیدپذیر شده است که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۱۳ میلیارد دلار افزایش نشان می دهد. علت اصلی رونق سرمایه گذاری‌ها کاهش هزینه تولید این انرژی‌ها است. به گفته کریستیان لینز، دبیر کل شبکه سیاست‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر قرن ۲۱، گزارش نشان می‌دهد که این انرژی‌ها در بسیاری از کشورها با انرژی‌های فسیلی در رقابت هستند، حتی زمانی که انرژی‌های فسیلی به نازل‌ترین بها رسیده بودند. لینز همچنین می‌گوید استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نه تنها برای حفظ محیط زیست مناسب‌اند بلکه در امور تجاری نیزمقرون به صرفه هستند.

استفاده بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر در تولید نیروی برق

گزارش‌ها نشان می‌دهند که انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۵ در تولید ۲۴ درصد برق سراسر جهان سهم داشته‌اند. این رقم افزایشی برابر با یک درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. بنا به گفته لینز سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید نیروی برق در اروپا ۴۴ درصد و در سال ۲۰۱۰، ۲۴ درصد بوده است. در حال حاضر آلمان بالغ بر یک سوم برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید و به کشورهای همسایه نیز صادر می‌کند.

انرژی‌های تجدیدپذیر و اهداف اقلیمی

با این که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید نیروی برق به طور بارزی افزایش یافته است، سهم آن در تولید انرژی حرارتی، مصارف صنعتی و در حمل و نقل چندان قابل ملاحظه نیست. در اواخر سال ۲۰۱۵ سهم انرژی‌های تجدیدپذیر با تنها دو دهم درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۹.۲ درصد رسید. لینز می‌گوید علت اصلی این امر پیشرفت کند صنعت حمل و نقل و حرارتی است و باید تدابیر بیشتری در این زمینه اتخاذ کرد. طبق آمار جهانی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در حمل و نقل شهری تنها ۴ درصد و در تامین حرارت ساختمان‌ها و صنایع ۸ درصد است.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در کل تولید برق جهان
سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در کل تولید برق جهان

برای اینکه حرارت کره زمین دو درجه کاهش یابد، باید تا اواسط قرن حاضر استخراج انرژی های فسیلی به طور کامل متوقف شود. لینز می گوید: «ما هنوز هم در مسیر درست قرار نگرفته‌ایم.» او در عین حال معتقد است که هنوز برای دستیابی به هدف فرصت باقی است: «می‌توان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را ده برابر افزایش داد.»

شواهد نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته تولید فتو ولتائیک (دستگاه تبدل انرژی خورشیدی به برق) به سرعت در حال توسعه است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گیری کرد که نوآوری‌ها و کاهش هزینه‌ها نیز می‌تواند سریعا همه چیز را تغییر دهد. به گفته او برای بهبود شرایط اقلیمی نیاز بیشتری به حمایت‌های سیاسی وجود دارد.

به اعتقاد لینز کاهش یارانه‌ها در این امر موثر بوده است. لینز می‌گوید: «امروزه در سراسر دنیا چهار برابر هزینه بیشتر صرف حمایت از انرژی‌های فسیلی نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود.“ کشور پرتغال به تازگی نشان داد که برق مصرفی به طور صد در صد و بدون بروز مشکل از طریق انرژی‌های تجدید‌پذیر قابل تامین است. در این کشور به مدت چهار روز از نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر برای تولید کامل انرژی برق استفاده شد. در دانمارک نیز به دفعات از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید کامل برق مصرفی بهره برداری شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.