بیگ بنگ: برای اولین بار در تاریخ سفر به ماه، به یک کمپانی خصوصی اجازه فرود بر سطح ماه داده شده است. گروه مون اکسپرس که توسط تیمی متشکل از سیلیکون والی و کارآفرینان فضایی راه اندازی شده در این هفته اعلام نمودند که از اداره ی فضانوردی فدرال برای یک فرود رباتیک در ماه در سال 2017 اجازه کسب کرده اند.

orbiting_full_moon1.0.0به گزارش بیگ بنگ، علاوه بر فراهم آوردن یک سابقه برای فضانوردی های خصوصی آینده، مون اکسپرس همچنین پیشتاز دریافت جایزه(XPRIZE) بیست میلیون دلاری منسوب به ماه ِ گوگل نیز می باشد. “باب ریچاردز” مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران مون اکسپرس می گوید: « این مجوز برای ترک ِ مدار زمین است. این مجوز جدی ترین مانع برای ماموریت ما در سال آینده را از بین بُرد.» برای بردن جایزه، مون اکسپرس تا 31 دسامبر 2017 فرصت دارد تا فضاپیمای MX-1 که به اندازه ی یک میز کوچک است را روی ماه فرود آورده، این فضاپیما میتواند حداقل نیم کیلومتر روی سطح ماه گردش کند و عکس و فیلم های با کیفیت بالا مخابره کند. شما میتوانید پروازهای آزمایشی عملی را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

دانلود ویدئو

علاوه بر افتخار بردن این جایزه بزرگ، مون اکسپرس همچنین انتظار دارد تا با این ماموریت راه منافع تجاری احتمالی را نیز برای خود هموار نماید. نمونه هایی که قبلا از ماه گرفته شده، حاکی از وجود ذخایر غنی طلا، کبالت، آهن، پالادیوم، پلاتینوتنگستن در این قمر میباشد. درحالی که دیگر کمپانی ها در اعماق اقیانوس ها به دنبال مواد معدنی کمیاب هستند، مون اکسپرس معتقد است که آینده در فضا نهفته است.

ناوین جین از بنیانگذاران مون اکسپرس می گوید: «بسیاری از منابع کمیاب روی زمین در ماه به وفور یافت می شوند. ما نه تنها باید به فکر استخراج آنها از زمین باشیم بلکه باید به ماه نیز به چشم قاره هشتم بنگریم.» او همچنین می گوید اولین معدن ماه حداقل تا یک دهه ی آینده شروع به تولید نخواهد کرد و معتقد است که مون اکسپرس در ماموریت  دوم یا سوم شروع به ارسال نمونه ها خواهد کرد.

mx-1-moon-express.jpg.653x0_q80_crop-smartبرنامه های بعدی که به کنار، این کمپانی باید در ابتدا بتواند در اولین تماس خود با سطح ماه در سال 2017 به خوبی ظاهر شود. گزینه های کنونی برای سکو پرتاب، کامپلکس شماره 36 در کیپ کارناوال و یا یک پایگاه فضایی جدید با آزمایشگاه موشک خصوصی و در حال توسعه در نیوزلند می باشد. جین همچنین افزود: « محدودیت مون اکسپرس آسمان نیست بلکه سکوی پرتاب است.»

ترجمه: ریحانه نامداری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: mnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. بنظر من متاسفانه بشری که امروزه میبینیم جز برای تخریب برای بهره‌برداری و منافع شخصی و نظامی و تجاری مثل آزمایشات نظامی و اکتشاف و استخراج فلزات گرانبها و یا سنگهای قیمتی و امثال اینها پا به سیاره دیگه نمیذارن و اینهمه هزینه رو بعید میدونم ۱۰۰درصد برای علم و دانش هزینه کنند. نمیدونم شاید من خیلی نظرم بدبینانه بود ولی اعتقاددارم بهش