بیگ بنگ: ناسا روز 18 شهریور فضاپیمایی که قابلیت نمونه برداری از یک سیارک را دارد به فضا ارسال کرد. فضاپیمای OSIRIS- REx به سیارک بنو(Bennu) که در نزدیکی زمین قرار دارد می رود و یک نمونه از این سیارک را برای بررسی به زمین بازمی گرداند.

7688-ula_atlas_v_osiris_rex-michael_deepبه گزارش بیگ بنگ، پرتاب فضاپیمای OSIRIS-REx آغاز یک ماموریت 7 ساله برای بازگرداندن نمونه های سالم و دست نخورده از این سیارک به زمین است. فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا ساعاتی پیش توسط راکت اطلس ۵ راهی فضا شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، این کاوشگر فضایی در جولای سال ۲۰۱۸ خود را به سیارک «بنو» که ۵۰۰ متر پهنا دارد خواهد ساند و پس از دو سال شروع به بررسی و نمونه برداری از آن می کند. در نهایت هم نمونه های به دست آمده در سپتامبر سال ۲۰۲۳ به زمین خواهند رسید.

1472585684039این مأموریت ۸۰۰ میلیون دلار برای ناسا هزینه داشته است. محققان معتقدند این سنگ فضایی، بقایای ۴٫۵ میلیارد ساله ای از ابتدای پیدایش منظومه شمسی و مبدأ پیدایش حیات را در خود دارد. به همین دلیل دانشمندان در نظر دارند که با بررسی دقیق این نمونه ها معمای منشاء حیات بر روی زمین را حل کنند. لحظه ی پرتاب این کاوشگر فضایی توسط موشک اطلس را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

همچنین، کاوشگر OSIRIS-REx پدیده ای به نام «اثر یارکوفسکی» را در سیارک هایی به بزرگی بنو مورد مطالعه قرار خواهد داد. اثر یارکوفسکی، نیرویی است که هنگام جذب نور خورشید روی سیارک عمل می کند و سپس به صورت گرما به فضا می تابد. این اثر همانند یک رانشگر کوچک عمل می کند و به طور مداوم مسیر سیارک را تغییر می دهد. به گفته محققان ناسا این سیارک در سال ۲۱۳۵ از بین سیاره زمین و ماه عبور خواهد کرد، در واقع احتمال برخورد سیارک بنو با زمین، یک به ۲۵۰۰ است و دقیقا به همین دلیل ناسا در نظر دارد تا حرکت این سیارک را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهد. مطالعه خبر تکمیلی

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.