بیگ بنگ: ایسلند در پروژه‌ای جدید برای دسترسی به یک منبع انرژی پایدار متفاوت، قصد دارد حفاری در آتشفشان را آغاز کند تا از جریان گدازه‌های آتشفشانی برای تولید برق استفاده کند.

rig_thor_reykjanesبراساس گزارش نيوساينتيست به نقل از همشهری، اين طرح ابتكاري شامل حفر گودالي پنج كيلومتري در جنوب غرب ايسلند تا پايان سال 2016 است، از اين رو اين گودال به زودي به عنوان داغ‌ترين گودال جهان شناخته خواهد‌شد زيرا دماي آن به 400 تا هزار درجه سانتيگراد خواهد‌ رسيد. اين ميزان حرارت براي ايجاد جريان قدرتمندي از بخار با توانايي توليد 50 مگاوات برق كافي خواهد بود، يعني 10 برابر كارامد‌تر از چاه‌هاي زمين‌گرمايي سنتي. انرژي زمين‌گرمايي، ايجاد حفره‌هايي به منابع حرارتي اعماق زمين براي تامين انرژي حركتي كافي چرخاندن توربين‌ها، چندين دهه است كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ايسلند به صورت ويژه در اين بخش فعال است، زيرا اين كشور به چشمه‌ها و آب‌فشان‌هاي آب گرم مشهور است و يك چهارم اين كشور انرژي خود را از چاه‌هاي زمين‌گرمايي تامين مي‌كند. با اين همه محدوديت‌هايي در زمينه كارايي اين چاه‌ها وجود دارد و پروژه حفاري عميق ايسلند با هدف رفع اين محدوديت‌ها آغاز خواهد شد.

اين پروژه با الهام از اشتباهي شكل گرفته‌ كه در سال 2009 رخ داده‌است،‌ زماني كه حفاري براي ايجاد يك چاه سنتي زمين گرمايي به اشتباه وارد مخزن ماگمايي در عمق دو كيلومتري سطح زمين شد. پس از حفر گودال در مخزن گدازه، مهندسان به صورت آزمايشي مقداري آب وارد گودال كردند تا ميزان انرژي ايجاد شده توسط گدازه‌ها را مشاهده كنند و در نهايت تعجب شاهد شكل‌گيري قدرتمند‌ترين چاه زمين‌گرمايي در جهان شدند كه 30 مگاوات برق توليد مي‌كرد.

بر همين اساس مهندسان تصميم گرفتند از اين اشتباه به عنوان يك منبع جديد انرژي استفاده كنند. حفاري براي ايجاد اين گودال داغ از 12 آگوست آغاز شده‌است و مهندسان اميدوارند بتوانند به حاشيه ميان آتلانتيكي دست پيدا كنند، مرزي ميان صفحات تكتونيكي زمين كه در آن گدازه‌ها آب دريا را تا هزار درجه سانتيگراد داغ مي‌كنند و علاوه بر آن وجود فشار 200 اتمسفري در اين منطقه باعث ايجاد انرژي بيشتري خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.