بیگ بنگ: اخترشناسان اروپایی گروهی از ستارگان را که از سرعت چرخش بالایی برخوردارند، مورد شناسایی قرار دادند. این ستارگان در خارج از شعاع خورشیدی در کهکشان راه شیری واقع شده اند. بر اساس مقاله ای جدید این گروه از ستارگان که به طرز قابل توجهی سریع تر از بیشتر ستارگان به حرکت می پردازند، می توانند اطلاعات ارزشمندی درباره دینامیک ستاره ای فراهم آورند.

تصویری هنری از کهکشان مارپیچی راه شیری
تصویری هنری از کهکشان مارپیچی راه شیری

به گزارش بیگ بنگ، تیم محققان به رهبری جیسون هانت از دانشگاه لندن موفق به این اکتشاف شدند. آنان داده های TGAS حاصل از ماهواره گايا متعلق به سازمان فضایی اروپا را مورد بررسی قرار دادند. فضاپیما در حال تکمیل یک بررسی از یک میلیارد از ستارگان ِ کهکشان ما و کهکشان های محلی میباشد و در این راستا، به اندازه گیری موقعیت قرارگیری آنها با دقت میکرو ثانیه می پردازد.

هانت گفت: ما می خواستیم سرعت چرخش ستارگان را پیرامون کهکشان بررسی کنیم و برای این کار در سه جهت به سرعت احتیاج داریم. ما هرگز قادر به کاوش دینامیک کهکشانی با چنین جزئیاتی نبوده‌ايم زیرا تخمین مسافت قابل اطمینانی در رابطه با اکثر ستارگان در دست نبود. نخستین داده های انتشار یافته فواصل مربوط به دو میلیون ستاره را در مجاورت خورشید تخمین می زند و داده های بعدی این کار را در مورد بیش از یک میلیارد ستاره انجام خواهد داد. این دستاورد بزرگی در مقایسه با عملیات قبلی به شمار می رود که اندازه گیری های مربوط به 150 هزار ستاره را مقدور ساخت.

او اذعان داشت که این گروه از ستارگان با قابلیت چرخش سریع به سختی نمایان شدند زیرا ماموریت DR1 گایا فقط سرعت های دو جهت را در فراز آسمان بدست می آورند. با این حال، با نگاه مستقیم بر مرکز کهکشان این امکان بوجود آمد تا سرعت چرخش را تخمین بزنیم. بر طبق محاسبات اخترشناسان، گروه تازه کشف شده از ستارگان با سرعت بیست کیلومتر بر ثانیه یعنی سریع تر از خورشید به چرخش می پردازند. علاوه بر این، آنان دریافتند که ستاره های موجود در این گروه به طرز چشمگیری سریع تر از چرخش متوسط ستارگان چرخش می کنند.

تیم تحقیقاتی در تلاش برای توضیح سرعت های متمایز این پیش فرض را مطرح کردند که یکی از دو بازوی چرخشی کهکشان راه شیری می تواند دلیلی برای چنین چرخش های پرسرعتی باشد. نتایج نشان می دهد که ستارگان واقع در پشت بازوی چرخشی و نزدیکی مرکز مدارشان دوره هایی طولانی از شتاب را تجربه می کنند که پتانسیل گرانشی بازوی برساووش آن را پدید می آورد.

هانت اظهار کرد: دوره طولانی شتاب باعث می شود این ستارگان با سرعت بسیار قابل توجهی نسبت به سایر ستارگان حرکت نمایند. ما همچنین به این نکته واقفیم که اگر بازوی چرخشی در قالب موجی با سرعت الگوی ثابت در دیسک حرکت کند، شاهد چنین رویدادی در یکی از نقاط بازوی چرخشی خواهیم بود و یا اگر بازو با سرعت یکسان ستارگان حرکت کند، چنین رویدادی در هر نقطه از بازو می تواند رخ دهد که البته با بهره‌گیری از مدل های محاسبات مبتنی بر برهم کنش گرانشي ستارگان مورد پیش بینی قرار می گیرد.

اندازه ی گیری ستارگان کهکشان ما توسط ماهواره ی گایا
اندازه ی گیری ستارگان کهکشان ما توسط ماهواره ی گایا

نظریات دینامیک بازوی چرخشی که هانت به آن اشاره کرد، توسط تیم تحقیقاتی پشتیبانی می شود. با این حال، نظریه ی مربوط به “شبیه سازی های N-body” به چشم نمی آید زیرا دانشمندان دریافتند که با وجود افزایش فاصله از خورشید، تغییری در ویژگی حاصل نمی آید. بر طبق نظریه فوق، سرعت حرکت بازوی چرخشی با ستارگان یکسان است. هانت افزود: کیفیت داده ها و خطاهای مشاهداتی بدین معناست که امکان صحبت کردن بطور اطمینان بخش در این زمینه وجود ندارد. با داده های فعلی نمی توان به بررسی آن سوی بازو پرداخت.

دانشمندان اظهار امیدواری کردند که داده های حاصل از ماهواره گايا می تواند بینش ما را نسبت به این مورد خاص تقویت نماید. زمان انتشار داده های بعدی در نوامبر 2017 اعلام خواهد شد. کیفیت و کمیت داده های DR2 این امکان را به محققان خواهد داد تا عمیق تر به بررسی بازوی چرخشی پرداخته و تعیین کنند که آیا این گروه در امتداد کل بازوی چرخشی وجود دارد یا در قسمت دیگری از کهکشان باید در جستجوی آن بود.

هانت در بخش آخر سخنانش گفت: اگر این گروه عجیب از ستارگان در بازو قرار داشته باشد، مدارک و شواهدی قوی دال بر وجود نوعی از بازوی چرخشی موقتی که در مدل ها به آن رسیدیم، بدست خواهد آمد. اما اگر در خارج از شعاع خورشیدی باشد، این نظریه قوت خواهد گرفت که بازوهای چرخشی به عنوان امواج چگالی به گردش می پردازند. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.