بیگ بنگ: دانشمندان مرکز تحقیقات ملی سرطان در مادرید(CNIO) نشان دادند واکنش های بین پروتئین های انسانی را می توان با مطالعه تکامل همتایان آنها در موجودات زنده با ساختار سلولی ساده تر مانند باکتری ها درک کرد.

bacteria-evolution-offers-insights-into-human-protein-interactions-1به گزارش بیگ بنگ، “خوان رودریگز” دانشمند گروه زیست شناسی ساختاری و محاسباتی در مرکز تحقیقاتی ملی سرطان مادرید، گفت: « پیچیدگی نوع بشر محدود به تعداد پروتئین های موجود در بدن او نمی شود بلکه در وهله اول واکنش های بین این پروتئین ها پیچیدگی خاص نوع بشر را رقم میزند. از بین تعداد 200 هزار واکنش براوردی پروتئین با پروتئین، تنها دو یا سه هزار واکنش در سطح مولکولی شناخته شده است.»

عدم وجود درک ِ دقیقی از ساختارهای مولکولی، مطالعه و پیش بینی واکنش های بین پروتئینی، را به کار دشواری تبدیل کرده است. مطالعه واکنش های بین پروتئینی در باکتری راه حل هایی را در پیش روی محققان می گذارد. دانشمندان مرکز تحقیقاتی ملی سرطان مادرید با نقشه برداری از هزاران توالی ژنتیکی از باکتری ها، پنجره ای تازه به روی دنیای واکنش های بین پروتئینی در انسان باز کردند.

“دیوید خوان” محقق در مرکز تحقیقاتی ملی سرطان مادرید گفت:« پروتئین های واکنش گر تمایل دارند تا تغییرات تکاملی هماهنگی را تجربه کنند که علیرغم انباشتگی جهش ها در طول زمان، واکنش را ادامه می دهند. ما نشان دادیم که می توانیم از این پدیده برای شناخت جزئیات مولکولی مشترک ِ انسان با گونه های بسیار متفاوت تر از خود، استفاده کنیم. دانشمندان امیدوارند تحقیقات جدید مدل های خوب آنها از سیستم های زیست شناختی پیچیده شان را بهبود بخشیده و توانایی های آنها برای مطالعه ی بیماری های پیچیده مانند سرطان را ارتقا ببخشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله PNAS منتشر شده است.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.