بیگ بنگ: شاهکار جدید تلسکوپ فضایی هابل عکسی از خوشه کروی M15 ، پانزدهمین جرم فهرست شده اجرام غیرستاره‌ای مسیه است که همانند زنبورهایی در اطراف مرکز کهکشان راه شیری  میباشداین خوشه اجتماعی شلوغ و بیش از 100 هزار ستاره را در خود جای داده است. اخترشناسان گمان می‌کنند که سیاه‌چاله عظیمی پشت این خوشه ستاره‌ای پنهان شده است.

 این توپ باستانی که هزاران ستاره را در خود جای داده یادگاری از سال های اولیه کهکشان ما است و همچنان به دور مرکز کهکشان راه شیری در حال چرخش می باشد. M15، یکی از حدود 170 خوشه کروی است که به راحتی تنها با یک دوربین دوچشمی قابل مشاهده است. در مرکز این خوشه ستاره ای یکی از صورت های فلکی چگال، شامل تعداد بالایی از ستارگان متغیر و تپ اخترها قرار دارند.

m15_hubble_960

عکس جدید از این خوشه را تلسکوپ فضایی هابل گرفته و گستردگی برابر 120 سال نوری دارد. این خوشه ستاره‌ای که در فاصله 35 هزار سال نوری از ما و در صورت فلکی اسب بالدار (پگاسوس) واقع شده است.

خوشه های کروی از دهها تا صدها هزار تا حتی یک میلیون ستاره تشکیل شده اند .عقیده بر این است که این ستارگان دارای یک ریشه یا سحابی مادر مشترک هستند. این خوشه ها تقریبا گرد بوده و بیشتر از ستارگان پیر (جمعیت دوم) تشکیل شده وهمگی در ارتباط گرانشی با هم هستند. محتویات فلزی ستارگان یک خوشه کروی بسیار کم است. علاوه بر این نه غبار دارند ونه گاز واین بدان معناست که شکل گیری ستاره های جدید در آنها متوقف شده است. تشکیل این خوشه ها به زمان شکل گیری کهکشان راه شیری بر می گردد.

Read More : apod , spacetelescope , Messier 15 , Star cluster

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.