بیگ بنگ: همچنان که انسان‌ها به کاوش در فضا می‌پردازند به دنبال ارگانیسم‌های زنده می‌گردند تا اثباتی برای تنها نبودنمان پیدا کنیم اما تاکنون چیزی پیدا نکرده‌ایم. حجم رو به افزایش اطلاعات دید ِ بهتری از محل‌های مناسب برای جست‌وجوی حیات در منظومه‌ی شمسی به ما داده است. ست شوستاک که ستاره‌شناس ارشد موسسه‌ی جستجوی هوش فرازمینی-ستی(SETI) می‌باشد می‌گوید مکان‌های نزدیکی وجود دارد که احتما‌ل وجود حیات میکروبی بر روی آن‌ها وجود دارد.

به گزارش بیگ بنگ، شوستاک می‌گوید: «حداقل 7 مکان دیگر در منظومه‌ی شمسی ما وجود داد که با موشک می‌توانیم به آنجا سفر کنیم و احتمال می‌دهیم حیات میکروبی بر روی آنها وجود داشته باشد.» او همچنین فکر می‌کند که احتمالا برخی از این حیات‌های میکروبی را زودتر از هوش فرازمینی پیدا خواهیم کرد. آیا می‌توانید حدس بزنید این 7 مکان کجاها می‌باشند؟

سیاره‌ی سرخ و قمرهای مشتری

به گفته‌ی شوستاک وجود حیات میکروبی بر روی مریخ بسیار محتمل است. این امکان وجود دارد که شکل‌های ابتدایی حیات در عمق 30 متری مریخ وجود داشت باشد. دانشمندان حدس می‌زنند که در زیر سطح مریخ آب مایع ممکن است وجود داشته باشد. علاوه بر مریخ، قمرهای مشتری نیز از کاندیداها می‌باشند.

یکی از این قمرها اروپا است که دارای اقیانوس‌هایی در عمقش است که توانایی پشتیبانی از حیات را دارد. به گفته‌ی شوستاک حیات میکروبی می‌تواند در قسمت‌های گرم عمق اقیانوس که همچون آتشفشان‌های کوچک می‌باشند، وجود داشته باشد. قمر دیگر گانیمد است که بزرگترین قمر تمام منظومه‌ی شمسی می‌باشد و دارای آبی مشابه با اقیانوس‌های کره‌ی زمین می‌باشد اما این اقیانوس زیر لایه‌ای از یخ پنهان شده است. قمر کالیستو هم اقیانوس دارد هم اتمسفر.

قمرهای زحل و سیاره کوتوله پلوتو

دو قمر زحل نیز بنا بر اکتشافات کاسینی پتانسیل وجود برخی اشکال حیات را دارند. یکی از این قمرها تیتان است که دارای دریاچه‌های طبیعی از گاز مایع است. شوستاک می‌گوید انسلادوس شرایط بهتری نیز دارد. پیدا کردن حیات میکروبی در آنجا ممکن است راحت‌تر باشد چرا که آبفشان‌هایی به فضا شلیک می‌کند و لازم نیست برای بررسی آن  روی سیاره فرود بیایید یا حفاری کنید. «فقط کافی است مقداری از مواد این آبفشان‌ها را به زمین برگردانید و آن را بررسی کنید.»

در آخر هم پلوتو است. شوستاک می‌گوید: «در زیر سطح پلوتو ممکن است منابع آب مایع وجود داشته باشد و هر جایی که آب مایع – یا مایعی از هر نوع – وجود داشته باشد احتمال وجود حیات میکروبی نیز وجود دارد.» او توضیح می‌دهد: «منظور من این نیست که ممکن است آنجا پلوتویی ها را بیابیم.» این 7 مکان فرایند آلی مناسبی دارند که به عنوان غذا یا منبع انرژی قابل استفاده می‌باشند همچنین نوعی مایع دارند – آب یا هر مایع دیگری – که از حیات میکروبی پشتیبانی می‌کند.« بر روی این سیارات غذا و امکان شکل‌گیری حیات وجود دارد و این توضیحی ساده از شیمی آلی است.»

شوستاک در پاسخ به این سوال که چه وقت موجودات فرازمینی هوشمند را خواهیم یافت، گفت: معتقد است این اتفاق در دو دهه‌ی آینده رخ خواهد داد. «سیارات بسیار بسیار زیادی در کهکشان راه شیری وجود داد و همچنین تریلیون کهکشان دیگر در کیهان وجود دارد که هر کدام تریلیون‌ها سیاره دارند. اگر واقعا هیچ موجودی در این سیارات وجود ندارد پس همه‌ی انسان‌هایی که بر روی کره‌ی زمین وجود دارند بسیار خاص می‌باشند.»

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. در آینده قمر ها و سیارات منظومه شمسی توسط انسان ها فتح شده و دسترسی به منابع بی پایان فراهم میشود. با وجود منابع بی پایان میتوان شرایط زندگی برای میلیارد ها انسان را فراهم کرد
    در اون موقع به جای اینکه به دنبال کاهش جمعیت مردم روی کره زمین باشیم به دنبال رشد هرچه سریعتر جمعیت انسان ها خواهیم بود