بیگ بنگ: دو تیم تحقیقاتی با استفاده از روش­ های پیشرفته­ توالی­ سازی DNA، اقدام به بررسی بقایای اسکلتی 52000 سالۀ یک زن نئاندرتال واقع در کرواسی و بقایای اسکلتی 34000 ساله­ یک انسان مربوط به دوره­ “پارینه­ سنگی زیرین” کردند.

به گزارش بیگ بنگ، نئاندرتال ها نزدیک­ترین خویشاوندان تکاملی بشر امروزی می­ باشند. در نتیجه این موجودات می­ توانند دید بهتری نسبت به تاریخچه­ زیستی انسان به ما بدهند. تاکنون 5 ژنوم از نئاندرتال ­ها بازیابی شده ­است اما تنها یکی از این ژنوم­ ها اطلاعات واضحی را به دانشمندان ارائه داده است. این نئاندرتال در کوه­ های “آلتایی” در سیبری کشف شد. سه ژنوم دیگر که اطلاعات کمتر واضحی به ما دادند، مربوط به کشور کرواسی و ژنوم آخر، مربوط به جمهوری آدیغیه در روسیه است.

تیم تحقیقاتی موسسه­ ماکس پلانک موفق به بررسی میلیاردها تکۀ DNA بدست­ آمده از بقایای فسیلی بنام “ویندیجا” از غاری در کرواسی شد. همانند یافته­ های پیشین، داده ­های ژنتیکی نشان دادند نئاندرتال­ ها در گروه ­های کوچک 3000 نفره زندگی می­ کردند. نتایج بررسی ژنوم نئاندرتال کوه­ های آلتایی نشان داد والدین این نئاندرتال، خواهر و برادری با پدر یا مادر مشترک بودند. این مسئله دانشمندان را به این فکر فرو برد که آیا ازدواج با افراد خانواده در نئاندرتال­ ها معمول بوده است یا خیر. از این سو در ژنوم “ویندیجا” نشانی از ازدواج خانوادگی در والدین نبوده است پس احتمالا این نوع ازدواج، تنها میان نئاندرتال ­های آلتایی وجود داشته است.

دکتر پروفر و همکاران او اظهار داشتند: «اگرچه به نظر می ­رسد “ویندیجا” و دو نئاندرتال از سه نئاندرتال یافت­ شده در غارهای کرواسی، اجداد مادری مشترک داشته باشند.» همچنین محققان به بررسی تفاوت­ ها و مهاجرت ژنی میان نئاندرتال ­های 130000 تا 145000 سال پیش(قبل از جدایی نئاندرتال­ های سیبری و هلند) پرداختند. بر اساس ژنوم باکیفیت بدست­ آمده، دانشمندان تخمین می­ زنند افراد غیرآفریقایی چیزی بین 1.8 تا 2.6% دی ­ان ­ای نئاندرتال را در خود دارند. تحقیقات پیشین، این میزان را بین 1.5 تا 2.1% بیان کرده بود.

همچنین محققان موفق به شناسایی متغیرات ژنی در ژنوم نئاندرتال­ ها شدند که بر روی بشر امروزی تاثیر داشته است؛ این متغیرات مربوط به میزان پلاسما در کلسترول LDL و ویتامین D، اختلالات تغذیه، انباشت چربی در شکم، رماتیسم مفاصل، اسکیزوفرنی و واکنش به داروهای آرام­بخش می­ باشد. محققان اظهار داشتند: «بررسی ­های ما نشان می­ دهد “ویندیجا” بیشتر به نئاندرتال­ های ادغام ­شده با نیاکان بشر امروزی ساکن جنوب صحرای بزرگ آفریقا نزدیک است تا نئاندرتال ­های آلتایی. این مسئله باعث می­ شود 10 تا 20 درصد بیشتر از پیش، شاهد DNA نئاندرتال و متغیرات دخیل در میزان کلسترول LDL، اسکیزوفرنی و دیگر بیماری­ ها در انسان امروزی باشیم.»

در مطالعاتی دیگر، مارتین سیکورا،محقق دانشگاه کپنهاگن، اقدام به توالی­ سازی و بررسی ژنوم 4 انسان باستانی(که از نظر آناتومی مشابه انسان امروزی بودند) در پایگاه ساگیر روسیه کردند. محققان این پژوهش اظهار داشتند: «این ژنوم­ ها به ما دیدگاهی کم­ نظیر از زندگی اجتماعی بشر در دوره­ پارینه ­سنگی زیرین ارائه می­ کند. این 4 نمونه، همگی مذکر بوده و ارتباط خویشاوندی با یکدیگر ندارند. به علاوه، ما اثری از ازدواج با افراد خانواده میان این نمونه ­ها نیافتیم. با توجه به گوناگونی ژنی این نمونه ها، آنها با اینکه عضوی از یک قبیلۀ کوچک بودند، جفت خود را از قبایل دیگر انتخاب کردند.» یافته ­ها در دو مقاله­ مجزا در مجله­ Science منتشر شده ­اند.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.