بیگ بنگ: یک تیم بین‌المللی از زمین‌شناسان از لهستان و انگلستان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد انقراض جمعی و عظیمِ دونین پسین، که تقریبا 370 میلیون سال قبل رخ داد، به علت فوران‌های آتشفشانی گسترده بوده است.

(A) طرحی از رویداد جهانیِ Frasnian-Famennian (FF) و بحران دو مرحله‌ایِ کلواسر (Kellwasser)، و وقایع آتشفشانیِ مربوطه؛ (B) مکان‌های سایت‌های F-F که به لحاظ فراوانی جیوه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، در مقایسه با مکان‌های آتشفشانیِ هم‌عصرِ بزرگِ همجوار.

به گزارش بیگ بنگ، انقراض دونین پسین یکی از پنج رویداد بزرگ انقراض در تاریخ زمین بوده است. این انقراض تا 80٪ از گونه‌ها را از بین برد و اکوسیستم صخره‌های مرجانی دونین را نابود کرد. ضربة نهایی در این بحران چندمرحله‌ای، که رویداد Frasnian-Famennian نام دارد، ویرانگرترین ضربه آن بود. اما دقیقا چه چیزی باعث این کشتار شد؟

در حال حاضر استاد دانشگاه سیلسیا، گرژورز راکی و همکارانش، یک عامل احتمالی را کشف کردند- آتشفشانی بزرگ، که با پالس گسترده‌ای از جیوه مشخص شده است. پروفسور راکی گفت: «تاکنون بحث اصلی در مورد این انقراض جمعی این بوده که علت اصلی انقراض چه بوده است. ما اولین شواهد روشن از آتشفشان را ارائه می‌دهیم.»

محققان سنگ‌های مراکش، آلمان و سیبری، که قدمت همۀ آنها مربوط به فاصله زمین‌شناسیِ کوتاهِ 372 میلیون سال پیش بود، یعنی دقیقا قبل از مرز Frasnian-Famennian، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این سنگ‌ها علاوه بر اینکه در سراسر دو قاره گسترش یافته بودند، از شیل سیاه، شیل خاکستری گرفته تا سنگ آهک، متنوع بودند و ضخامت آنها از چند سانتی‌متر تا چند متر بود.

با این حال همۀ آنها یک ویژگی مشترک قابل توجهی داشتند: مقدار جیوه صدها برابر بیشتر از مقدار زمینه بود. در سایر انقراض‌های جمعی، جیوۀ زیاد به دوره‌های آتشفشانی زمانی بزرگ ارتباط دارد. پروفسور راکی گفت: «در واقع جیوه به فاجعه‌های زمینی تبدیل شده است در حالی که ایریدیم به فاجعه‌های فرازمینی. به نظر می‌رسد که جیوه بعنوان اثری ژئوشیمیایی از آتشفشان، در مرحلۀ جدید مطالعات انقراض جمعی تعیین‌کننده است.»

یکی از اعضای تیم، دکتر پاول ویگنال از دانشگاه لیدز، گفت: «اکنون می‌توانیم بگوییم که تمام پنج انقراض جمعیِ بزرگ با رویدادهای آتشفشانی همزمان بوده‌اند. تا زمان کشف ما، این انقراض دونین، استثنائی اصلی بود.» این یافته‌ها به صورت آنلاین در مجله Geology منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه