بیگ بنگ: یک گروه از محققان دانشگاه پنسیلوانیا طبق مطالعه‌ای جدید مدعی شدند، شوک‌های الکتریکی تهاجمی به مغز یک فرد باعث می‌شود که کمتر مرتکب جرایم خشونت‌آمیز شود. چنین شوک‌هایی حتی می‌توانند تصورات خشونت و تجاوز را از نظر اخلاقی اشتباه جلوه دهند.

the digest shocking a persons brain could make them less violent study showsبه گزارش بیگ بنگ، در این مطالعه، 81 نفر به دو گروه مختلف تقسیم شدند. یک گروه به مدت 20 دقیقه شوک‌های مغزی را در قشر پیشانی، که قسمت اصلی مغز برای کارهایی نظیر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است، دریافت نمودند و  گروه دیگر هیچ شوکی دریافت نکردند. سپس دو سناریو دربارۀ جراحت فیزیکی و جنسی برای تمام شرکت کنندگان مطرح شد و از آنها سوال شد که احتمال انجام این کارها توسط آنها در مقیاس 1 تا 10 چقدر است. نتایج تحقیق نشان داد افرادی که تحت شوک قرار گرفته بودند، تمایل کمتری به انجام تجاوزات جسمی و جنسی داشتند و احتمال انجام این کارها برای دو گروه به ترتیب 47 و 70 درصد بود.

البته این امر بدان معنا نیست که ما باید مغز همۀ مجرمان را تحت شوک قرار دهیم. علاوه بر این، این مطالعه به تشریح این موضوع نپرداخته که اگر تعداد شوک‌ها مطلوب نبود و مدت زمان درمان یا ولتاژ کافی نباشد، چه اتفاقی روی می‌دهد. بنابراین نتایج این تحقیق تا کنون چندان مستدل نیست. حتی اولیویا چوی، استاد روانشناسی دانشگاه سنگاپور و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: پیش از اینکه بدانیم این نوع درمان واقعا خشونت را کاهش می‌دهد یا خیر، باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم. همانطور که روی هامیلتون، متخصص مغز و اعصاب دانشکده پزشکی پرلمن و نویسنده ارشد این مقاله می گوید: توانایی دستکاری چنین جنبه‌های پیچیده و اساسی شناختی و رفتاری، پیامدهای عظیم اجتماعی، اخلاقی و شاید قانونی را برای جامعه به همراه داشته باشد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع لازم است، امکان تغییر رفتار از طریق تحریک الکتریکی آنقدرها هم بعید به نظر نمی رسد. در واقع، شوک‌های الکتریکی در تکنیک مشابه ِ تحریک جریان مستقیم از روی جمجمه(tDCS)، برای درمان شرایطی مانند اعتیاد به مواد مخدر و آلزایمر یا صرفا برای افزایش حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید یک روز بیشتر ِ جنبه‌های خشونت آمیز جامعه با یک شوک دوستانه از بین برود. یا همانطور که هامیلتون می‌گوید، شاید راز نداشتن خشونتی در قلب خود، داشتن مغزی است که به درستی تحریک شده باشد.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه