بیگ بنگ: یک تحقیق جدید نشان می دهد، هیچ دو مغزی را در جهان نمی توان یافت که درست مثل هم باشند، چرا که ژنتیک و عوامل محیطی بر مغز انسان تاثیر می گذارند.

Brains structure likely just as unique as fingerprintsبه گزارش بیگ بنگ، “لوتز جنک” پژوهشکر این مقاله و استاد عصب شناسی دانشگاه زوریخ در کشور سوئیس گفت: « به کمک این تحقیق، توانستیم اثبات کنیم که ساختار مغز انسان‌ها بسیار منحصر به فرد است. تا سی سال قبل حتی بر این باور بودیم که مغز انسان هیچ ویژگی فردی ندارد و یا در بهترین حالت ویژگی‌های فردی اندکی را دارا می باشد. شناسایی فردی از طریق ویژگی‌های آناتومیک مغز اساسا امری محال قلمداد می شد.»

وی افزود:« یافته‌های اخیر نشان می دهد، ترکیب عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی آشکارا نه تنها بر کارکرد مغز بلکه بر آناتومی آن تاثیر می گذارد. تحقیق فوق بر روی حدود 200 سالمند سالم که در طی یک دورۀ زمانی دو ساله سه بار تحت اسکن مغزی MRI قرار گرفتند، انجام شد. محققان بیش از 450 ویژگی آناتومی مغز را نظیر حجم مغز، حجم بخش سفید و خاکستری مغز و ضخامت کورتکس مغزی، مورد بررسی قرار دادند.

“جنک” مثالی از نحوه اثرگذاری تجارب بر آناتومی مغز را مطرح می کند و در این خصوص به ویژگی‌های خاصی اشاره می کند که نوازندگان حرفه‌ای  و بازیکنان حرفه‌ای گلف یا شطرنج در مناطق خاصی از مغز خود دارند که برای انجام این مهارت‌های خاص به آنها کمک می کنند. هرچند به نظر می رسد، تجارب کوتاه مدت در شکل مغز نیز تاثیر گذار است. بعنوان مثال، اگر بازوی سمت راست فردی برای مدت دو هفته، بی‌حرکت نگه داشته شود، ضخامت کورتکس مغزی در نواحی کنترل کنندۀ حرکات بازوی سمت راست، کاهش می یابد. جنک اظهار داشت: « ما به این نتیجه رسیدیم که تجاربی که بر مغز تاثیر گذار هستند، با ترمیم ژنتیکی ارتباط دارند. به طوری که با گذشت سال‌ها هر فردی آناتومی مغزی کاملا منحصر به فردی دارد.»

ترجمه: مریم رفیعی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه