بیگ بنگ: دانشمندان اعلام کردند پس از 400 سال از زمان کشف بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی «گانیمد» نخستین نقشه از سطح آن تهیه شد. دانشمندان ناسا با دریافت تصاویر و تهیه نقشه جدید اعلام کردند، امکان حیات بیگانه در گانیمد امکان پذیر است.

6a00d8341bf7f753ef01a73d7716fe970dتصاویر ارائه شده از سطح پر از گودال گانیمد که توسط فضاپیمای ویجر 1 و 2 تهیه شده است.

«گانیمد» بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی است و از عطارد و پلوتو بزرگ‌تر بوده و فقط اندکی از مریخ کوچک‌تر است. محققان و دانشمندان ناسا با بررسی تصاویر کاوشگر ویجر 1 و 2 و همچنین فضاپیمای گالیله، امکان حیات بیگانه روی گانیمد بزرگ‌ترین قمر سیاره مشتری را بررسی کردند. طبق آخرین گزارش ناسا، این بار دانشمندان و ستاره‌شناسان «گانیمد»، بزرگ‌ترین قمر مشتری و شگفت‌انگیزترین و حجیم‌ترین قمر منظومه شمسی را قابل سکونت اعلام کرده‌اند. این قمر اسرارآمیز با میدان مغناطیسی بسیار قوی دارای اقیانوس زیرزمینی است.

نقشه ارائه‌شده، چهارمین نقشه‌ای است که یک قمر سیاره‌ای را پوشش می‌دهد و نقشه‌های دیگر متعلق به «ماه» زمین و «آیو» و «کالیستوی» مشتری هستند. نخستین نقشه جغرافیایی جهان از این قمر عظیم و پوشیده از یخ پس از 400 سال از زمان کشف آن توسط گالیله ارائه شده و ویژگی‌های جغرافیایی متنوع این جرم کیهانی را به نمایش می‌گذارد و همچنین هرج و مرج ظاهری سطح پیچیده آن را به نوعی نظم می‌بخشد. این نقشه به دانشمندان علوم سیاره‌ای در رمزگشایی از تکامل این جهان یخی کمک خواهد کرد و مشاهدات فضاپیمایی آینده از آن را ارتقا خواهد بخشید

Ganymede.فضاپیمای ویجر 2 ناسا این تصویر رنگی از گانیمد قمر مشتری و بزرگترین قمر در منظومه شمسی را در تاریخ 7 ژوئیه 1979 از فاصله 1.2 میلیون کیلومتری گرفته است.

«جفری کالنیز» از استادان دانشگاه «ویتون» واقع در ماساچوست امریکا، تصویری از این قمر شگفت‌انگیز را منتشر کرد که نشانه‌هایی از امکان زندگی و آب‌های موجود در آن را به روشنی نشان می‌دهد. «گانمید» بزرگ‌ترین و هفتمین قمر سیاره مشتری است که ویژگی‌ها و ساختار منحصر به فردی دارد. پس از مریخ، ناحیه درونی قمرهای یخی مشتری بهترین نامزدها برای محیط‌های قابل‌سکونت حیات در منظومه شمسی به شمار می‌آیند.

مطالعه بیشتر در : space , dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. برای سکونت درسیاره ای فقط اب وهوا شرط نیست .این طور که معلومه گانیمد خاصیت مغناطیسی زیادی داره با این مورد چطور میشه اونجا زندگی کرد؟تازه نیروی جاذبه در اونجا فکر کنم زیاد باشه!!!