بیگ بنگ: کاوشگر رباتیک اینسایت(InSight) ناسا با موفقیت در سطح مریخ فرود آمد. قرار است این کاوشگر برای نخستین‌بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند. و به این نکته پی ببرد که آیا مریخ حیات بخش است یا خیر؟

photo
کاوشگر اینسایت قلب مریخ را هدف قرار می دهد

به گزارش بیگ بنگ، محل فرود اینسایت،” هامونه الیسیوم”(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده که در آنجا با به کار انداختن یک سنسور و یک پروب دما و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ انجام خواهد شد.

MTUMzIMzkxMw
شادی محققان این ماموریت در اتاق کنترل به هنگام فرود کاوشگر اینسایت

اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را دارد و این بار شامل تجهیزات علمی همچون لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات و پس‌بازتابگر لیزری(Retroreflector) می‌باشد. هدف این فرودگر در این سفر شش ماهه‌، بررسی پوسته و قسمت‌های داخلی مریخ برای درک شکل‌گیری و تکامل این سیاره است.

photo
تصویری از منطقه‌ای که کاوشگر اینسایت در آن فرود آمد.

فضاپیمای اینسایت به بررسی بخش‌های عمیق مریخ خواهد پرداخت. اینسایت می‌تواند اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آن را بررسی کند. ناسا می‌گوید: ما توسط این فضاپیما برای نخستین بار می‌توانیم سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) بررسی کنیم. در این ویدئو نحوه فرود این کاوشگر را مشاهده خواهید کرد.

همچنین کاوشگر “اینسایت” که خلاصه شده عبارت «کاوش درونی با استفاده از بررسی زلزله‌ها» است، زلزله‌های مریخ را به منظور کسب اطلاعاتی در خصوص هسته، پوسته و گوشته مریخ مطالعه خواهد کرد. سطح نشین ۳۶۰ کیلوگرمی اینسایت توسط بازوی ۱.۸ متری خود دو آزمایش اصلی علمی را به طور مستقیم در سطح مریخ انجام می دهد.

photo

photo
دانشمندان ماموریت اینسایت ناسا، نخستین عکس از سطح این کاوشگر از سطح مریخ را منتشر کردند. این مریخ نورد لحظاتی قبل پس از یک سفر شش ماهه با موفقیت در مریخ فرود آمد.

بمناسبت فرود کاوشگر اینسایت در سیاره مریخ، نگاهی داریم به عکس‌ها و اطلاعاتی دربارۀ این سیاره سرخ:


?یک سال مریخی برابر ۶۸۷ روز زمینی است و هر روز آن ۴۰ دقیقه از روزهای زمینی بلندتر است.

?عکس‌های راداری به ما نشان میدهند که مریخ یک دوره یخبندان را پشت سر گذاشته، دوره ای که ۴۰۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است.


?جو مریخ از ۹۵٫۳۲ درصد دی اکسید کربن، ۲٫۷ درصد نیتروژن، ۱٫۶ درصد آرگون و ۰٫۴ درصد اکسیژن، مونوکسید کربن و دیگر گازها تشکیل شده است.

?مریخ هم همانند زمین، گاهی هوای طوفانی دارد. این باد شدید در مورد سیاره سرخ، به شکل گرد و غبار است. یک طوفان شناخته شده در این سیاره از گرد و غبار تا هزاران کیلومتر و گاهی دور تا دور مریخ را در می نوردد.

? کوه المپوس واقع در سیاره همسایۀ ما(مریخ) که از آتشفشان‌های سپری نیز تشکیل شده، تقریبا ارتفاعی به اندارۀ سه برابر کوه اورست دارد. این کوه نزدیک به ۲۲ کیلومتر ارتفاع و قطری در حدود ۶۰۰ کیلومتر دارد.
photo
?ساده‌ترین توضیح برای قرمز رنگ بودن سطح مریخ وجود ماده سطحی یا سنگپوش آن که دارای مقادیر زیادی اکسید آهن است و تنها دلیل سرخی آن زنگ آهن موجود در این سیاره میباشد.

?چندی پیش دانشمندان نشانه‌هایی از جریان آب شور و یخ-آب را روی سطح سیاره سرخ کشف کردند.

?ناسا برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰ یک ایستگاه “مستقل از زمین” در مریخ بنا کند.

نویسنده: سمیر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع بیشتر: universetoday.com , space.com

telegraph.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. خیلی خوب میشه اگه یه تک سلولی پیدا کنن و به همه ثابت شه حیات خارج از این سیاره هم وجود داره