بیگ بنگ: بین زمین و هسته کهکشانی ما، یک ستاره قدیمی و عجیب و غریب وجود دارد که ظاهرا چیزی به دور آن می چرخد، چیزی که اخترشناسان را گیج کرده است.

dyson sphere VVVبه گزارش بیگ بنگ، این کشف به همراه چندین شی ستاره مانند دیگر در سال‌های اخیر تا حد زیادی توانسته محققان را گیج کند و سبب شود که مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه انجام دهند. اخترشناسان ابتدا در طول یکی از مطالعات انجام شده در سال 2012 که توسط تلسکوپ VISTA شیلی از درون راه شیری رصد شده بود متوجه سوسو زدن دوره‌ای VVV-WIT-07 شدند. اما هنوز نتوانسته‌اند متوجه علت این سوسو زدن شوند. اسکن‌های معمولی گرفته شده از آسمان اغلب اشیایی را نشان می دهد که به شیوه‌های غیر منتظره نمایان شده و ناپدید می شوند و همین امر توانسته به ابهامات موجود در کشفیات جدید دامن بزند.

بعضی از آنها به دلیل ساختار منحصربفردشان حرکتی پالس مانند دارند و یا همانند ستاره‌های تپنده که دارای دامنه آبی بزرگ هستند، رفتار می کنند. و برخی دیگر به این دلیل که سیارات از مقابل آنها عبور می کنند در پشت ابرهای ناشناخته گرد و غباری باقی می مانند و ظاهری تاریک به خود می گیرند. در سال 2012، دامنه VVV-WIT-07 به مدت 11 روز به آرامی تاریک شد و سپس در عرض 48 روز آینده، کاملا از بین رفت. این گرفتگی 80 درصد از نور متساعد شده را مسدود کرد، و اخترشناسان را با یک رمز و راز پیچیده مواجه نمود. هیچکدام از توضیحات معمولی برای این گرفتگی قابل بیان نیستند.

“تابتا بویاجیان” اخترشناس دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، در حال بررسی این موضوع است. در سال 2015، او مطالعه‌ای را بر روی یک موضوع مشابه با ستارۀ KIC 8462852 انجام داد، که از آن زمان بعنوان ستاره تبی شناخته می شود. بر خلاف VVV-WIT-07، هر ماده‌ای که از بین ما و ستارۀ KIC 8462852 عبور میکرد، حدود 20 درصد از نور آن را مسدود می نمود. او می گوید قطعا تا چند سال بعد، ما هنوز هم درگیر این موضوع هستیم که چه چیزی می تواند این الگوی تیره را به وجود آورد. توجه رسانه‌ها نیز ممکن است مفید باشد، اما بویاجیان وجود بیگانگان را در پشت این قضیه رد می کند.

او می گوید: «داده‌های جدید نشان می دهد که رنگ‌های مختلف نور با شدت‌های مختلف باعث این کاهش نور می شوند. محققان معتقدند، آنچه که میان ما و این ستاره در گذر است، یک عنصر مادی نیست، لذا نمیتواند یک سیاره یا ساختار بیگانه باشد. این امر نشان می دهد آنچه از این فاصله گذر می کند، تنها می تواند طیفی از نورهای رنگی باشد. البته این امر می تواند توسط یک سیارۀ حلقه‌دار نیز توضیح داده شود. اما این سیاره باید حلقه‌های بسیار عریضی داشته باشد. حلقه‌هایی که حلقۀ سیاره زحل در برابرش هیچ میباشد و حدود 200 برابر گسترده‌تر از حلقه‌های پوشیده از یخ زحل باشند.

آیا حلقه‌ها می توانند تغییرات رخ داده در VVV-WIT-07  را توضیح دهند؟ در حالیکه بویاجیان در این مطالعه دخالت ندارد، اما مطالعه بر روی این پدیده را به طور کلی رها نکرده است. وی گفت: «این حلقه باید بیش از یک میلیون کیلومتر پهنا داشته و بسیار متراکم باشد تا بتواند چنین ستاره‌ای را مسدود کند.» بنابراین آیا می توان گفت که این یکی از تکنولوژی‌های بیگانه‌هاست؟ توده‌های گرد و غبار هنوز هم می توانند یک علت منطقی باشند. و البته بر خلاف وجود حیات در کرات دیگر، ما می دانیم که گرد و غبار وجود دارد. ابرهای میان ستاره‌ای در حال حاضر مقدار زیادی از نور ستارگان را مسدود می کنند، و باعث می شوند که بسیاری از ویژگی‌های آنها قابل مشاهده نباشد. تیم تحقیقاتی انتظار دارد که این کاهش نور در سال آینده تکرار شود، بنابراین این تیم در حال آماده شدن است تا بتواند اطلاعات بیشتری را که ممکن است پاسخگوی این سوال باشند، جمع‌آوری نماید. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریات ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.