بیگ بنگ: در 3 ژانویه 2019، فضاپیمای چینی چانگه 4 اولین فرود موفقیت‌آمیزش را بر سطح نیمه پنهان ماه انجام داد. این عکس توسط دوربین کاوشگر و از محل فرود درون دهانه ون کارمن گرفته شده است.

photoJanyutuCNSAاین عکس، یوتو2 شش چرخی (Jadde Rabbit 2) را نشان می دهد که در حال طی کردن سطوح شیب‌دار ماه است. دهانه ون کارمن خود 186 کیلومتر قطر دارد و درون محل برخورد پول-آتیکن که برخی از کهن‌ترین و ناشناخته‌ترین مکان‌های ماه است، جای دارد. برای برقراری ارتباطات از نیمۀ پنهان ماه، چین در می سال 2018 یک ماهواره رله به نام کویکیائو را پرتاب کرد تا وارد مداری در ماورای نیمکرۀ ماه شود که هم به کاوشگر و هم به زمین دسترسی داشته باشد.

photophotoسَمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کرهٔ ماه است که به‌طور دائمی از کرهٔ زمین روی‌گردان است. سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است. نیروی کشندی از جانب زمین حرکت دورانی ماه را کاهش داده‌است به‌گونه‌ای که همواره یک سمت ماه روی به زمین دارد. چنین پدیده‌ای را قفل کشندی می‌گویند. در نتیجه سمت دیگر ماه که اغلب آن هرگز از روی کرهٔ زمین دیده نمی‌شود (١۸ درصد را با گذشت زمان و به دلیل رُخ‌گردی می‌توان دید) را «سمت پنهان ماه» می‌نامند هدف این فرودگر، دهانه بزرگ ون کارمن است و اکنون که در آنجا فرود آمده، همراه با کاوشگر، خاک ماه را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و ساختار زیربنایی آن و باد خورشیدی را مطالعه و بررسی می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: Moon , apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.