بیگ بنگ: در این تصویر ِ فضاپیمای کاسینی نیمکرۀ داخلی قمر انسلادوس که به سمت زحل قرار دارد، دیده می شود. این عکس در نوامبر سال 2016 گرفته شده، یعنی وقتی کاوشگر کاسینی در فاصلۀ 130 هزار کیلومتر تا هلال روشن قمر انسلادوس به سمت خورشید، قرار داشت.

PIAenceladusCدر واقع، این دنیای دوردست بیش از 90 درصد از نور دریافتی از خورشید را بازتاب می دهد و سطحش همانند برف تازه انعکاس‌پذیر است. انسلادوس با قطر 500 کیلومتر یک قمر فعال است. داده‌ها در حین پرواز فضاپیمای کاسینی جمع‌آوری شدند و سال‌ها عکسبرداری وجود آبفشان‌های برجسته‌ای را در قطب جنوب و یک اقیانوس جهانی از آب مایع را در زیر پوستۀ یخی انسلادوس اثبات کرده است.

انسلادوس یکی از ۶۲ قمر شناخته‌ شده سیارۀ زحل میباشد، قمری که هر ۳۸.۱ روز زمینی یک بار به دور این سیاره می‌چرخد و دمای آن حدود منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است. سطح انسلادوس با لایه‌های ضخیمی از یخ پوشیده شده و وجود آبفشان‌ها و یخ فشان‌هایی که از لایه‌های زیرین انسلادوس به سطح آن فوران می کند در برخی تصاویر فضاپیمای کاسینی ثبت شده است، از این رو دانشمندان به وجود اقیانوسی از آب در زیر لایه‌های یخ زدۀ این قمر پی برده‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.