بیگ بنگ: حیات چگونه به زمین رسید؟ محققان می‌گویند حیات در منظومه‌شمسی قبل از شکل‌گیری ِ تمام سیارات وجود داشته است. سال‌های ابتدایی منظومه شمسی رازی است که هنوز کشف نشده، اما حتی وقتی هنوز هیچ سیاره‌ای در این منظومه وجود نداشته، آیا وجود داشتن حیات ممکن است؟

life started on Earthبه گزارش بیگ بنگ، “لیندی الکینز تانتون” دانشمند علوم سیاره‌ای، از دانشگاه ایالتی آریزونا، در کنفرانسی در دانشگاه کالیفرنیای برکلی، ادعا کرد که قبل از به اتمام شکل‌گیری سیارات منظومه‌شمسی، در این منظومه حیات وجود داشته است. وی اشاره کرد که حتی وقتی منظومه‌شمسی هنوز در حال شکل گرفتن بود، سیارک‌ها حاوی تمام ترکیبات لازم برای شکوفایی حیات بودند. این امکان وجود دارد که شرایط مطلوب و معتدل در این سیارک‌ها تا میلیون‌ها سال وجود داشته و همین باعث توسعۀ حیات شده باشد.

سیارک‌ها اجزای اصلی سیارات هستند. این امکان وجود دارد که این اجرام کوچک حتی وارد سیاراتی مانند زمین شده باشند تا بذر حیاتی که در خود داشتند را روی سیارات بپاشند. مهم‌تر از همه، تحقیقات قبلی این نظریه را ارائه داده‌اند که سنگ‌های فضایی با سقوط روی زمین، عناصر حیات‌بخش را به زمین آورده‌اند.

الکینز تانتون توضیح می‌دهد: «برخوردهای فاجعه‌انگیزی که موجب شده سیارک‌ها یا به پلاسما تبدیل شوند یا در غیر این صورت تمام چیزهایی که ایجاد شده بوده را دگرگون کنند، شامل تمام سیارک‌ها نمی‌شود. بعضی چیزها- مثلا مانند چلیابینسک- از سطح سیارۀ معتدل حمایت می‌کنند.»

عناصر اصلی حیات

الکینز تانتون و همکارش استفن وست، و دانشجویش در دانشگاه ایالتی آریزونا، امکان پدیداری حیات از اجرام کیهانیِ کوچکتر را بررسی کردند. هر سه ترکیب حیات، یعنی آب مایع و مولکول‌های آلی و انرژی، در سیارک‌ها وجود داشت. بعنوان مثال، انفجار رادیواکتیو ذرات در سیارک‌ها می‌تواند منبع گرمایی را به وجود بیاورد که می‌تواند موجب تولید آب مایع و محیط قابل سکونت روی اجرام سنگی شود. این محیط‌ها می‌توانند میلیون‌ها سال باقی بمانند، که مدت واقعا زیاد و خوبی برای پدیداری حیات می‌باشد.

البته الکینز تانتون می‌گوید تیم او نمی‌گویند که حیات روی زمین از سیارک‌ها نشات گرفته، اما می‌گوید این امکان نیز وجود دارد. همان طور که وی توضیح می‌دهد، این مسئله‌ای فکری و استدلالی است که ارزش توجه دارد، زیرا حتی بررسی این احتمال می‌تواند دانش جدیدی در مورد مراحل اولیۀ شکل‌گیری منظومه شمسی در اختیار ما قرار دهد.

earthالکینز تانتن می‌پرسد: «آیا واقعا ممکن است حیات از سیارک‌ها به وجود آمده باشد؟ آیا در شهاب‌سنگ‌هایی که ما آنها را نمی‌شناسیم شواهدی برای حیات وجود دارد؟ و اگر چنین باشد، حیات چگونه در سراسر منظومه‌شمسی گسترش یافته است؟- و دیگر پیامدهای بی‌جواب این احتمال گیج کننده است.» سیارک‌ها بعنوان اجزای اصلی سیارات، اجرام ِ کیهانی منحصر به فردی هستند که دانشمندانی مانند الکینز تانتون توجه و علاقۀ خاصی به آنها دارند. الکینز تانتون در مأموریت ناسا برای بررسی سیارک فلزی Psyche نیز نقش عمده‌ دارد.

فضاپیمای افق‌های نو ناسا در ماه مارس با سیارک اولتیما تولی در کمربند کوپیر ملاقات کرد. این جرم سنگی که به خوبی حفظ شده و دست‌نخورده است، بهترین فرصت برای مطالعۀ یک سیارک را برای محققان فراهم کرد. علاوه بر بسیاری از ویژگی‌های دیگر اولتیما تولی، ویژگی سطح آن شاهدی بر وجود متانول، یخ آبی، و مولکول‌های آلی است. این مأموریت می‌تواند دری به روی اخترشناسان بگشاید تا سیارک‌ها را بهتر درک کنند و در نتیجه به حیات اولیه در منظومه شمسی نیز پی ببرند.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.