بیگ بنگ:  کسانی که از سرنوشت “بیگانگان مرده” عبرت نمی‌گیرند محکوم به مرگ هستند. ظاهراً بشر در حال گذر از مسیر خطرناکی است. به عنوان مثال سلاح‌هایی را توسعه داده‌ایم که چندین‌بار خودمان را نابود کرده و چندین دهه است که در حال ِ تغییر آب و هوا هستیم و به عواقب جدی آن توجهی نمی‌کنیم.

origبه گزارش بیگ بنگ، آوی لئوب، رئیس دانشکدۀ اخترشناسی هاروارد گفته که ممکن است چنین رفتارهایی باعث از بین رفتن نژادهای بیگانه در کهکشان شده باشد. در واقع این ایده شاید بتواند تا حدی توضیح دهد که چرا با وجود کثرت مناطق ِ قابل سکونت در کهکشان راه شیری، هنوز موفق به برقراری ارتباط با تمدن‌های فرازمینی نشده‌ایم (معمایی که پارادوکس فرمی نام دارد).

لئوب در سخنرانی خود در اجلاس «بشریت به سوی مریخ» در واشنگتن دی سی گفت: «یک احتمال این است که این تمدن‌ها به خاطر نحوۀ رفتار خود زندگی و عمر کوتاهی دارند. آنها به کوتاه‌ مدت فکر می‌کنند و آسیب‌هایی را به خودشان وارد می‌کنند که در نهایت آنها را می‌کشد.»

وی اضافه کرد که جستجوی تمدن فرازمینی باید آنقدر گسترده باشد تا بتوان آثار بجا مانده از تمدن‌های نابود شده- شواهدی از قبیل سطوح سوختۀ سیارات و محصولات جنگ هسته‌ای که در آسمان دنیای بیگانگان حرکت می‌کند- را پیدا کرد. چنین یافته‌ای شاید بزرگترین کشف علمی تمام دوران باشد و ممکن است این مزیت را نیز داشته باشد که گونه‌های در معرض خطر ما را در مسیر بهتری قرار دهد.

لئوب گفت: «ممکن است در فرآیند برقراری ارتباط با بیگانگان چیزهایی یاد بگیریم. شاید یاد بگیریم با یکدیگر بهتر رفتار کنیم، جنگ هسته‌ای آغاز نکنیم، یا بر سیارۀ خود نظارت کنیم تا مطمئن شویم تا زمانی که می‌توانم در آن زندگی کنیم، سیاره‌مان قابل سکونت می‌ماند.» لئوب بیان داشت که دلایل کاربردی دیگری نیز برای جستجوی هوش فرازمینی(SETI) وجود دارد. بعنوان مثال، برقراری ارتباط با بیگانگان می‌تواند منجر به پیشرفت‌های عظیمی در فناوری شود- البته اگر بیگانگان آنقدر مهربان باشند که دانش و دانسته‌هایشان را با ما به اشتراک بگذارند.

لئوب افزود: «فناوری ما تنها یک قرن قدمت دارد؛ اما اگر تمدن دیگری یک میلیارد سال قدمت داشته باشد، شاید بتواند نحوۀ انجام سفرهای فضایی را به ما یاد بدهد.» وی ادامه داد: این احتمال، دلیل دیگری برای پیش بردن فناوری سفر میان‌ستاره‌ای است. لئوب از فعالان این حوزه است؛ وی رئیس هیئت مشاوره پروژۀ Breakthrough Starshot است. این پروژۀ صد میلیون دلاری برای توسعۀ کاوش‌های لیزری است. لیزرهای باریک ِ آن می‌توانند فضاپیمای کوچکی را با 20٪ سرعت نور به منظومه‌های سیاره‌ای نزدیک بفرستند.

این پروژه می‌خواهد چنین سیستمی داشته باشد و آن را تا سی سال دیگر اجرا کند. لئوب می‌گوید که اگر این تلاش، یا یک همچنین چیزی، به موفقیت برسد، ممکن است بیگانگان هوشمند با دید ِ جدیدی به ما توجه کنند- ما را همتایان نسبی شایستۀ توجه و قابل احترام در نظر بگیرند.

لئوب اظهار داشت: «امیدوارم یافتن تمدن‌های منقرض‌شده باعث شود که رفتار بهتر و همکاری بیشتر و بهتری با تمدن دیگر داشته باشیم. امید دیگری که دارم این است که وقتی از منظومه‌شمسی خارج می‌شویم پیغامی با مضمون «به مجمع میان‌ستاره‌ای خوش آمدید» دریافت کنیم. و بعد متوجه شویم که ترافیک و مخابرات زیادی در بیرون وجود دارد و ما تا آن موقع از آن ناآگاه بودیم.»

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. رویایی لذت بخشیه البته به شرطی که موجودات متمدن بیگانه نخوان ما رو نابود کنن

    1. رویا نیست دوست من. رویا رو ریچارد داوکینز و استیو هاوکینگ زمین زدن 🙂
      اینا فرضیات قابل پیگیری هستن . و خیلی هم مورد علاقه من !!!!

  2. با سلام و خسته و نباشید خدمت بچه های زحمت کش بیگ بنگ یه سوال داشتم فضا پیمای وویجر ۱ وارد فضای میان ستاره ای شده و از منظومه ی شمسی بیرون زده خب اگه خبری بود ینی از طریق این فضا پیما متوجه نمیشدیم؟البته من صد درصد به وجود تمدنهای دیگه اعتقاد دارم نه یک تمدن بلکه تمدنهای بیشمار ولی شاید در همسایگی ما نیستند و دورترند ینی ما باید بتونیم پا را خیلی فراتر از منظومه ی شمسی بگذاریم تا به جمعشون بپیوندیم البته اگه تا زمان دسترسی به چنین تکنولوژی بشریت خودشو به نابودی نکشونه!

    1. ویجر ها شبییه نوزادی اند که چهار دست و پا دارن خودشونو میکشن و میخوان به شهر همسایه سفر کنند درحالی که تا حالا فقط تونستند دم در خونه خودشونو رد کنن اینو کسایی که میفرستادنشون میدونستن وگرنه اون زمان هرگز همچین دل و جرعتی برای برای به خطر انداختن زمین رو نداشتن پس کاملا مطمین باشین ویجر ها هدف اصلیشون شناخت سیستم خورشیدی خودمون بوده باید به فکر سفینه های بهتری بایم برای کاوش