بیگ بنگ: یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به توالی‌بندی ژنوم‌های هسته‌ای دو نئاندرتال پرداختند که تقریبا 120 هزار سال پیش در اروپا زندگی می کردند. بر اساس یافته‌های آنان، این نئاندرتال‌ها شباهت ژنتیکی بسیار زیادی به نئاندرتال‌های بعدی داشتند که در اروپا سکنی گزیده بودند. در حالیکه شباهت نئاندرتال‌های اولیه با نئاندرتال‌های ساکن سیبری خیلی کم بوده است. یافته‌ها نشان‌دهندۀ تبار 80 هزار ساله نئاندرتال‌های اروپایی است. این گروه احتمالا به شرق مهاجرت کرده و جایگزین نئاندرتال‌های سیبری شدند.

c neanderthal model spl
تصویر بازسازی شده از نئاندرتال

به گزارش بیگ بنگ، مطالعات اخیر نشان داده است که آخرین نئاندرتال ها همگی به گروهی تعلق داشتند که از جد مشترکی نشات میگرفت و تقریبا 97 هزار سال پیش زندگی می کردند. با این حال، نئاندرتال 90 هزار ساله در غار دنیسوای سیبری ظاهرا ارتباط خیلی نزدیکتری با آخرین نئاندرتال‌ها دارد، تا نئاندرتال‌های آلتای که در همان غار کشف شده اند. پس میتوان اینگونه نتیجه گرفت که نئاندرتال‌های اولیه به سیبری مهاجرت کرده‌اند و این مهاجرت به اروپا هم کشیده شده است.

برای شفاف‌سازی ِ چگونگی بروز چنین اتفاقی، دکتر «استفن پیرین» از موسسه انسان‌شناسی فرگشتی مکس پلانک و همکارانش نمونه‌های DNA هسته‌ای نئاندرتال‌های اروپایی را مورد بررسی قرار دادند. یکی از غار هولنشتاین-استادل در آلمان و دیگری از غار اسکلادینا در بلژیک.

محققان با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته برای بررسی آلودگی DNA انسان امروزی دریافتند که نئاندرتال‌های ساکن اسکالدینا و هولنشتاین-استادل عضو جمعیتی در غرب اروپا بودند که زمینه را برای پیدایش نئاندرتال‌های آخر فراهم آوردند، به جز نئاندرتال آلتای. این نشان میدهد که جمعیتی که این نئاندرتال‌ها به آن تعلق داشتند در عصر یکسانی با جمعیت آلتای در غرب اروپا سکونت داشتند. البته جمعیت آلتای در سیبری حضور داشت.

دکتر «کِی پروفر» از موسسه انسان‌شناسی فرگشتی مکس پلانک و موسسه تاریخچه انسان گفت: «این نتیجه واقعا فوق‌العاده است و تاریخچه متلاطم جابجایی‌ها و جایگزینی‌ها را نشان می دهد؛ همچنین انقراض‌های وسیعی که در تاریخچه انسان مدرن روی داده است. نکته تعجب‌برانگیز این است که محققان DNA میتوکندریایی متفاوتی هم در نئاندرتال‌های هولشتاین-استادل یافتند. لذا این یافته از تاریخچه پیچیده‌تری حکایت دارد که مستلزم بررسی‌ها و تحقیقات بیشتر است.» نتایج این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.