بیگ بنگ: محققان با بررسی شهاب سنگی که در استرالیا سقوط کرده یک ماده معدنی کشف کردند که تاکنون در طبیعت مشاهده نشده است. این سنگ در کنار جاده یکی از شهرهای دورافتاده استرالیا پیدا شد. در قدیم، شهر “ودربرن” یکی از نقاط ِ مورد علاقۀ کاشفان طلا بود، اما هیچکس تاکنون چنین چیزی را در این شهر کشف نکرده بود.

wedderburn meteorite edscottite mineralبه گزارش بیگ بنگ، سنگ آسمانی ودربرن، در سال 1951 در شمال شرقی این شهر یافت شد، این شهاب سنگ یک تکه سنگ کوچک 210 گرمی عجیب است. ده‌ها سال است که دانشمندان در تلاشند رمز و رازهای نحوۀ کشف این شهاب سنگ را حل کنند، لکن به تازگی محققان با معمای تازه‌ای مواجه شدند.

دانشمندان در یکی از مطالعات جدیدی که به سرپرستی معدن‌شناس معروف، “چی ما” انجام شد، شهاب سنگ ودربرن را تجزیه و تحلیل کردند و اولین مادۀ طبیعی بدست آمده از آن را “اسکاتیت” نامیدند که نوعی ماده طبیعی منتج شده از “کاربید آهن” است و تاکنون هرگز در طبیعت یافت نشده است. این یعنی محققان مادۀ معدنی ِ جدیدی را که قبلاً در طبیعت دیده نشده بود، را کشف کردند.

از زمانی که برای اولین‌بار شهاب سنگ ودربرن کشف شد، این سنگ ِ صخره‌ای مشکی و قرمز توسط تیم‌های تحقیقاتی متعددی مورد بررسی قرار گرفته؛ بنابراین هم اکنون تنها حدود یک سوم نمونۀ اصلی به صورت دست نخورده باقی مانده است، که در مجموعه زمین‌شناسی موزه ویکتوریا در استرالیا نگهداری می‌شود.

بقیۀ این شهاب سنگ به صورت برش‌های متعدد، استخراج شدند تا مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. این تجزیه و تحلیل‌ها نشان دهندۀ وجود آثار طلا و آهن، همراه با مواد معدنی نادری از قبیل کاماکیت، شریبرسایت، تائینیت و ترولیت هستند. و اکنون می توانیم ادسکاتیت را هم به آن لیست آنها اضافه کنیم.

کشف اسکاتیت که به افتخار کارشناس شهاب‌سنگ و شیمی‌دان “ادوارد اسکات” از دانشگاه هاوایی نامگذاری شده، یک کشف قابل توجه است، زیرا قبلا وجود چنین فرمولاسیون ِ اتمی متمایزی از کانی “کاربید آهن” در طبیعت تایید نشده بود. چنین تاییدی بسیار مهم است، زیرا این تاییدیه یک پیش شرط ِ لازم برای به رسمیت شناختن مواد معدنی توسط انجمن بین‌المللی کانی شناسی(IMA) میباشد.

AAGHnf.imgیک نسخه مصنوعی از مادۀ معدنی کاربید آهن ده‌ها سال قبل در فاز تولید ذوب آهن تولید می شد. اما به لطف تجزیه و تحلیل جدید اکنون عضو رسمی باشگاه مواد معدنی IMA است. “استوارت میلر”، رییس ارشد بخش علوم زمین‌شناسی ویکتوریا گفت: ما 500،000 تا 600،000 ماده معدنی را در آزمایشگاه کشف کردیم، اما کمتر از 6000 مورد از آنها در طبیعت یافت شده‌اند.

در مورد مادۀ طبیعی اسکاتیت که در خارج از منطقه روستایی ودربرن کشف شده، نمی توان به طور قطع چیزی گفت، اما طبق گفتۀ “جفری بونینگ” دانشمند سیاره‌شناس از دانشگاه ملی استرالیا، که در این مطالعه شرکت نداشت، این ماده معدنی می توانست در هستۀ گرم و تحت ِ فشار یک سیاره باستانی شکل گرفته باشد.

بونینگ گفت: احتمالا مدتها پیش، این سیاره تولید کننده اسکاتیت به نوعی یک برخورد کیهانی عظیم با سیارۀ دیگر یا سیارک را تجربه نموده و از هم پاشیده شده و تکه‌های جدا شده از آن در سراسر جهان پخش شده‌ است. میلیون‌ها سال بعد، قطعه‌ای از این سیاره به طور اتفاقی درست در زمین کشف شده تا درک ما از جهان هستی را افزایش دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در American Mineralogist منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه