بیگ بنگ: دانشمندان “ناسا” می‌گویند کاوشگر خورشیدی “پارکر” برای نخستین‌بار موفق به رصد خروج جرم از تاج خورشیدی به شکل پنهان شده است. همچنین این کاوشگر دو رکورد سریعترین فضاپیما و نزدیکترین فضاپیما به خورشید را از آن خود کرد.

Solar Probe Plus observing the Sunبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، خروج جرم از تاج خورشیدی به دلیل ظریف و مرموز بودن تاکنون به شکل دقیق شناخته نشده است. هر چند که چنین رویدادی هر بار می‌تواند مقادیر عظیمی از ذرات باردار شده به نام پلاسما را از خورشید به بیرون از منظومه شمسی پرتاب کند. در نوامبر ۲۰۱۸، همانطور که از زمین و فضاپیماها مشاهده شد، خورشید آرام به نظر می‌رسید، اما اکنون مشخص شده که در واقع این‌ طور نبوده و خورشید طبق گفته دانشمندان در حال خروج جرم از تاج خورشیدی به شکل نهان بوده است.

در این زمان، “کاوشگر خورشیدی پارکر”(Parker Solar Probe) متعلق به ناسا در حال اولین ملاقات نزدیک با خورشید از پشت آن بوده است که ابزارهای خود را در موقعیتی مناسب قرار می‌دهد تا آنچه را که در ۱۱ و ۱۲ نوامبر اتفاق افتاد، رصد کند. “کلی کورک” فیزیکدان خورشیدی در رصدخانه اخترفیزیکی اسمیتسونیان گفت: اگر تاکنون تصویری از خروج جرم از تاج خورشیدی دیده‌اید، به طور طبیعی فعالیت زیادی در این تصاویر مشاهده می‌کنید. شما یک انفجار و فروپاشی بزرگ را مشاهده می‌کنید. اما همانطور که در داده‌های جدید پارکر می‌بینیم، چیز زیاد و قابل مشاهده‌ای در آنجا اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: حتی در برخی از داده‌های کاوشگر خورشیدی پارکر، در ابتدا مشخص نبود که در طول این حادثه چه اتفاقی افتاده است. وقتی در ابتدا به این مورد فقط به عنوان داده‌های حرارتی نگاه کردیم، تصور نمی‌کردیم که در آنجا یک چنین رویدادی اتفاق افتاده باشد. اما مشاهدات دیگر که ذرات پرانرژی را هدف قرار دادند، ردپای اثر شوک را که پدیده‌ای است که معمولاً همراه با خروج جرم روی می‌دهد، مشاهده کردند. دانشمندان همچنین براساس داده‌هایی است که ابزارهای “پارکر” در مورد میدان مغناطیسی جمع کردند، تأیید کردند که “پارکر” در حال پرواز در میان انبوه خروج جرم از تاج خورشیدی بوده است.

parker solar probeکاوشگر خورشیدی پارکر نسبت به هر فضاپیمایی که تاکنون به فضا پرتاب شده، به خورشید نزدیک‌تر شده است، به این معنی که می‌تواند در مقایسه با سایر کاوشگرها، نشت جرم تاجی را در مراحل اولیه رشد خود مطالعه کند. این بدان معناست که دانشمندان امیدوارند که داده‌های این کاوشگر بتواند به شناسایی بهتر مکانی که در آن خروج جرم از تاج خورشیدی متولد می‌شود، کمک کند.

اکنون رصد یک خروج جرم پنهان، یک گام در جهت درست است. “کورک” گفت: این رویدادی است که ما به طور سنتی قادر به دیدن آن نیستیم و اکنون شروع به دیدن نکات مربوط به آنها با وضوح بهتر و تلسکوپ‌های پیشرفته‌تر می‌کنیم. البته در حال حاضر هیچ چیزی برای رصد آن بهتر از “پارکر” نیست.

خروج جرم از تاج خورشیدی در منظومه شمسی ما بسیار مهم است، زیرا می‌تواند در کار ماهواره‌های ارتباطی و ناوبری در مدار زمین اختلال ایجاد کند و هرچه فضانوردان از زمین دور شوند، در برابر اثرات احتمالی این ذرات، آسیب پذیرتر خواهند بود. چنین پدیده‌هایی از این منظر نیز جذاب هستند که خورشید ما مانند هر ستاره دیگری در عالم، یک ستاره است. دانشمندان می‌دانند که خروج جرم در ستارگان دیگر نیز روی می‌دهد، اما آنها به دلیل وجود فاصله بسیار زیاد هرگز نمی‌توانند چنین رویدادهای دوردستی را مشاهده کنند.

یک خروج جرم از “تاج خورشیدی” یک فوران پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید به وجود می‌آید. در حالت بیشینه، خورشید هر سه روز یک خروج جرم تولید می‌کند که این مقدار در کمینه به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد. پژوهش‌های جدید می‌گویند که پدیده بازاتصال مغناطیسی مسئول به وجود آمدن CME و شراره خورشیدی است.

هنگامی که این پدیده رخ می‌دهد اجرام به سوی زمین حرکت می‌کنند و امواج شوک به وجود می‌آورند که توان این امواج در مقیاس تراوات معادل یک تریلیون وات است که باعث طوفان ژئومغناطیسی گردیده و مغناطیس کره را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

“پارکر” دو رکورد خود را بهبود بخشید

کاوشگر خورشیدی “پارکر” متعلق به سازمان فضایی آمریکا(ناسا) که در ماه اوت سال ۲۰۱۸ به سمت خورشید روانه شد، در همان اوایل ماموریت خود رکورد سریع‌ترین شیء ساخته دست انسان و نزدیکترین شیء به خورشید را از آن خود کرد. اکنون با توجه به اعلام تیم کنترل مأموریت “پارکر” در آزمایشگاه فیزیک کاربردی “جانز هاپکینز”، کاوشگر خورشیدی “پارکر” طی جدیدترین ملاقات خود با خورشید در تاریخ ۲۹ ژانویه، این دو رکورد خود را شکسته است.

این ملاقات چهارمین شیرجه “پارکر” به خورشید بود که در ساعات اولیه اول فوریه به پایان رسید و در نقطه اطمینان به زمین پیام داد که “من زنده‌ام”. “پارکر” در این ملاقات موفق به شکستن دو رکورد خود شد. رکوردهای قبلی که در سال ۲۰۱۸ به دست آمده بود عبارت بود از: سریع‌ترین شیء ساخته انسان با رسیدن به سرعت ۲۴۷ هزار کیلومتر بر ساعت و نزدیک‌ترین فضاپیما به خورشید با قرار گرفتن در فاصله ۴۲.۷ میلیون کیلومتری خورشید

اما اکنون “پارکر” از این رکوردها پیشی گرفته است و رکوردهای جدید عبارتند از: سریع‌ترین شیء ساخته انسان با رسیدن به سرعت ۳۹۳ هزار کیلومتر بر ساعت و نزدیک‌ترین فضاپیما به خورشید با قرار گرفتن در فاصله ۱۸.۶ میلیون کیلومتری خورشید. پارکر در ملاقات‌های بعدی خود با خورشید تا سال ۲۰۲۴ همچنان به شکستن رکوردهای خود ادامه خواهد داد. این کاوشگر در نهایت با سپر حرارتی خود در فاصله شش میلیون کیلومتری سطح خورشید قرار خواهد گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: extremetech.com , cnet.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.