بیگ بنگ: دانشمندان سیگنال‌های رادیویی مرموزی کشف کردند که هر 16 روز یکبار تکرار می شود. این سیگنال‌های عجیب و غریب از کهکشانی در فاصلۀ 500 میلیون سال نوری از زمین می آیند و اخترشناسان هنوز نمی‌دانند که از سوی بیگانگان فضایی منتشر شده‌اند یا نه؟!

AvTaqPbbXBedpdUyXبه گزارش بیگ بنگ، دانشمندان با استفاده از تجهیزات تلسکوپ رادیویی بزرگ “چیمه”(CHIME) در کانادا، سیگنال‌های رادیویی مرموزی بنام FRB 180916.J0158+65 کشف کردند که از یک کهکشان دوردست می‌آید و هر 16 روز یکبار تکرار می‌شود. اخترشناسان متوجه الگویی در یک سری از انفجارهای رادیویی وجود شدند که از یک منبع منفرد با فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین می‌آید.

ماهیت دقیق انفجارهای رادیویی سریع(FRB) مشخص نیست. در حالی که این سیگنال‌ها در بیشتر مواقع غیرتکراری هستند، اما این سیگنال جدید هر 16 روز تکرار می‌شود. محققان معتقدند این سیگنال‌ها می تواند ناشی از ستارگان نوترونی و یا منظومه‌های دو ستاره‌ای باشد.

درک انفجارهای سریع رادیویی همچنین می تواند به منجمان کمک کند تا درباره خود جهان بیشتر بدانند. هر چه انفجارهای بیشتری پیدا کنند ممکن است بتوانند از سیگنال‌ها برای تهیه نقشۀ نحوه توزیع ماده در جهان استفاده کنند. محققان معتقدند كه مشاهدات آتی می تواند به آنها كمك كند تا مشخص كنند كه آیا سایر انفجارهای رادیویی سریع در حال تکرار الگو هستند یا خیر. به این ترتیب آنها می دانند که آیا این نوع استثنا یا رفتار معمول است.

Fast Radio Burst Host Galaxy Annotated
نقطه سبز رنگ منطقه‌ای است که این سیگنال تکرار شونده منتشر می‌شود

محققان امیدوارند که با ردیابی منشأ این انفجارهای رادیویی اسرارآمیز بتوانند مشخص کنند که چه چیزی باعث انتشار آنها شده است. محققان تاکنون انفجارهای رادیویی سریع و تکراری و غیرتکراری را با منابع بسیار متفاوتی ردیابی کرده‌اند که این موضوع رمز و راز را عمیق‌تر می‌کند. بین 16 سپتامبر سال 2018 و 30 اکتبر سال 2019، محققان الگوهای پیاپی را مشاهده کردند که هر 16.35 روز رخ می دهد. در طی 4 روز سیگنال‌هایی پشت سر هم به مدت 1 یا 2 ساعت آزاد می‌کند. سپس تا 12 روز دیگر متوقف خواهد شد.

نویسندگان مقاله‌ای دیگر که با محققانی که این الگوی را کشف کرده مشورت کرده‌اند، اظهار داشتند که علت این امر می‌تواند ناشی از ستارگان نوترونی و منظومه‌های دو ستاره‌ای باشد. اما اگر این سیگنال‌ها از سوی بیگانگان فضایی می‌آید با تمدنی روبرو هستیم که تکنولوژی‌اش 500 میلیون سال از زمین پیشرفته‌تر است! و مشخص نیست اکنون چه وضعیتی قرار دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در وبسایت arXiv منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: universetoday.com , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.