بیگ بنگ: محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ۲۰ میلیون سال طول کشیده که سیاره مریخ به شکل امروزی خود تبدیل شود.

scientists reveal true story of how the planet mars came into existenceبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان دریافته‌اند زمانی‌ که سیارۀ مریخ در حال شکل‌گیری بود، ممکن است سه سیارک با قطر هزار تا ۲ هزار کیلومتر با آن برخورد کرده باشند. محققان آمریکایی با انجام مطالعه‌ای جدید اینگونه دریافتند که سیاره سرخ به تدریج شکل گرفته است و کشیدن ذرات کیهانی به میدان گرانشی خود، به صورت یک سیاره درآمده است.

انباشته شدن این ذرات به نحوی انجام شده که قطر فعلی مریخ ۴ هزار و ۲۰۰ مایل است. سیارۀ مریخ 4.6 میلیارد سال قبل همزمان با سایر سیاره‌های منظومه شمسی از سحابی خورشیدی متولد شد. محققان پیش از معتقدند بودند سیارۀ مریخ ۲ تا ۴ میلیارد سال پس از تشکیل منظومه شمسی، روند شکل‌گیری خود را طی کرد. اما این مطالعۀ جدید نشان می دهد مریخ طی 20 میلیون سال، روند تحولی داشته است.

swrimodelshiحدود ۲۰۰ شهاب سنگ مریخی روی کره زمین وجود دارد که تصور می‌شود به هنگام برخورد با سیارک‌های بزرگ از مریخ خارج شده‌اند. در گذشته، دانشمندان از این شهاب‌سنگ‌های مریخی برای ساخت جدول زمانی شکل‌گیری سیاره استفاده می‌کردند و تاریخ اسرارآمیز تشکیل آن را ترسیم می کردند.

اما محققان آمریکایی از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در تگزاس بر اساس شبیه‌سازی مدل‌های رایانه‌ای از یک سیارک که به مریخ برخورد کرده، یافته‌های جدیدی را دریافتند. “سایمون مارکی”( Simone Marchi) از این موسسه تحقیقاتی اظهار کرد، ما پیش از این می‌دانستیم که مریخ عناصری مانند پلاتین و طلا را از برخوردهای اولیه خود دریافت کرده است.

arabia deuteronilus xمحققان در این پروژه، برخوردهای هیدرودینامیک ذرات نرم به مریخ را شبیه‌سازی کردند و مدل‌های جدید آن‌ها نشان می‌دهد که تشکیل مریخ یک دورۀ زمانی ۲۰ میلیون ساله بوده است. “سایمون مارکی” افزود، برای درک کامل‌تر مریخ، ما باید نقش پرانرژی‌ترین و نخستین برخوردهای این سیاره را بررسی کنیم. نسل بعدی پروژه‌های مریخی، مربوط به کاوشگرانی است که نمونه‌هایی را از مریخ به زمین خواهند آورد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science Advances منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ۲۰ میلیون سال طول کشیده که سیاره مریخ به شکل امروزی خود تبدیل شود!!

    واقعا بزرگی و عظمت این جهان هستی حیرت انگیزه…